Ovšem, pohonné hmoty jsou jedna z mála komodit, jejíž cenu může česká vláda docela výrazně ovlivnit. Benzín i nafta jsou zdaněny spotřební daní (benzín 12,84 Kč/litr, nafta 10,90 Kč/litr), kterou však lze velmi snadno změnit. V podstatě se změní jedno číslo v zákoně. Snížená spotřební daň by měla velké pozitivní přínosy pro celou ekonomiku.
Proti snížení daně je v České republice v podstatě jen jeden člověk, bohužel ten nejdůležitější, ministr financí Kalousek. Říká, že si snížení nemůžeme dovolit kvůli výpadu příjmů státního rozpočtu. K tomu by však podle názorů odborníků (např. studie VŠE) vůbec nedošlo. Poptávka např. po naftě je totiž velmi elastická. Hlavním odběratelem nafty jsou totiž mezinárodní dopravci. Ti jsou schopni velmi flexibilně přesouvat svoji poptávku dle aktuální ceny. Dopravci totiž jezdí po velmi dlouhých trasách přes několik států. Můžou si tak vybrat nejnižší cenu. Z toho by ČR jako tranzitní země mohla těžit. Ale netěží, ČR má jednu z nejvyšších cen v celé Evropě.
Právě proto VV předkládají do Sněmovny zákon, aby se cena nafty snížila o 2 Kč. Na základě konzultací s odborníky jsme dospěli k závěru, že by státní pokladna měla být 2 až 3 miliardy v plusu. Zahraniční dopravci by totiž začali tankovat u nás, ne jako teď, že domácí kamiony tankují v zahraničí. A to se ani nevyčísluje pozitivní dopad na celé hospodářství.
Doufám, že se nám v září při hlasování o našem návrhu podaří přesvědčit co nejvíc koaličních poslanců, aby se Kalouska nebáli a hlasovali pro rozumný návrh.