"Jak to tak bývá všichni všechno nechávají na poslední chvíli, přitom termín spuštění nového mýtného systému je už 1. prosince, proto apeluji na německé dopravce, aby se včas registrovali a nezpůsobovali pak na hranicích kolony," řekl český ministr Vladimír Kremlík svému bavorskému protějšku s tím, že registrace mýtné jednotky (tzv. OBU) trvá pouhých pět minut.
"Určitě budu apelovat na naše dopravní a přepravní firmy, aby to neodkládaly, aby nevznikaly obrovské kolony," slíbil bavorský státní ministr dopravy Hains Reichhart.
Do nového mýtného systému registrovali dopravci ze všech okolních zemí k 10. listopadu 2019 celkem 196 tisíc vozidel, 43 % z celkového očekávaného počtu. Sedm týdnů běžících registrací postačilo velkým dopravcům, aby zaevidovali všech 171 tisíc vozidel. Za stejnou dobu provedli malí dopravci registraci jen u 25 tisíc vozidel (8 % plánu). Ministr Kremlík zaslal koncem října dopisy ministrům dopravy Polska, Německa, Rakouska, na Slovensko, ale také do Maďarska, Litvy, Rumunska nebo Bulharska, aby se včas registrovali.
Společnost CzechToll provozující nový mýtný systém podle svých dopravních modelů odhadla, že kvůli neregistrovaným dopravcům mohou vzniknout až čtyřicetikilometrové kolony na hraničním přechodech Lanžhot nebo v Bohumíně či dvacetikilometrové v Bohumíně. Problém může vznikat v Mostech u Jablunkova, Náchodě a Krásném Lese. Nárazové dopravní komplikace nejsou vyloučené ani u vnitrozemích obchodních míst a na ostatních hraničních přechodech.
Výhledově do Mnichova za méně než čtyři hodiny vlakem
Česká i bavorská strana si potvrdily na jednání obou ministrů společný cíl, a tím je zkrátit cestovní dobu mezi Prahou a Mnichovem ze současných pět a půl hodiny na něco málo přes čtyři a výhledově dokonce za méně než čtyři hodiny. Správa železniční dopravní cesty právě dokončuje aktualizaci studie proveditelnosti spojení Plzeň – Domažlice – státní hranice, která upřesní rozsah dvoukolejných úseků na tomto spojení.
Ministr Kremlík také znovu požádal, aby byla na německé straně zahájena příprava modernizace navazujícího úseku. Podle ministra Reichharta nyní bavorská strana požaduje souhlas spolkového ministerstva dopravy, aby mohli začít přípravné práce. Bavorské ministerstvo nabídlo spolkovému ministerstvu, že by pro plánovací práce poskytli vlastní finanční prostředky, aby mohli s přípravou co nejdříve začít.
U silničních spojení se česká i bavorská strana shodly, že je potřeba uzavřít mezinárodní smlouvu o propojení komunikací D6/B303 Cheb – Pomezí nad Ohří – Schirnding a dohodu o hraničních mostech a komunikacích mezi Českou republikou a Německem. Bavorský ministr slíbil, že bude apelovat na spolkové ministerstvo, aby taková smlouva vznikla. České ministerstvo dopravy počítá s tím, že zbývajících 77,9 kilometrů karlovarské dálnice D6 dokončí do roku 2026. V současnosti je ve výstavbě 14,7 kilometrů D6, v provozu je celkem 37 kilometrů.