Chci ale varovat před unáhlenými výroky o jasné korupci a lobbingu. Pokud se takto vyřčené a ničím nepodložené závěry později nepotvrdí, nutně to vede lidi k pocitu, že se stalo cosi nelegálního, co se pak řádně nevyšetřilo a nakonec zametlo pod koberec.
Smlouvu s firmou Steyr na dodávku 199 kusů KOT s opcí na dalších 35
kusů jsem považovala od samého počátku za velmi nevýhodnou. Podle mě
byl tento projekt megalomanský a neodpovídal možnostem naší země ani
reálným potřebám naší armády, která v té době ve skutečnosti mnohem
více potřebovala lehká obrněná vozidla (LOV). To je zřejmé i z toho,
kolik dnes armáda plánuje nasadit těchto vozidel do misí a kolik tam
potřebuje mít LOV, která se od té doby neustále dokupují.
Z tohoto důvodu jsme také brzy po mém nástupu do funkce ministryně
obrany zrušili opci na dalších 35 kusů KOT. K vypovězení smlouvy na
nákup 199 vozidel však nebyl žádný zákonný důvod. Ten nastal až v
okamžiku, kdy dodavatel nebyl schopen řádně a včas plnit dodávky
vozidel. Naprosto odmítám tvrzení, že jsem neměla k vypovězení smlouvy
odvahu. V momentě, kdy nám dodavatel neplněním podmínek smlouvy umožnil
ji vypovědět, jsem to byla já, kdo tento návrh připravil a předložil
vládě, byť jsem si byla vědoma značných rizik, která to v sobě mělo.
Pokud bychom pak odmítli jednat o nějaké formě obnovení kontraktu se
stejným dodavatelem, hrozily nám zdlouhavé soudy i arbitráž, ve kterém
bychom sice měli poměrně slušnou pozici, nikoli však pevnou záruku
jisté výhry sporu. Proto jsem byla tedy i pro další jednání s
dodavatelem s cílem dosáhnout dohody o modifikovaném kontraktu na nižší
počet vozidel.
Z toho vyplývá, že se nijak nezříkám odpovědnosti za svou roli a za
svůj podíl na vypovězení původní smlouvy a za jednání o dalším
kontraktu. Na druhou stranu jednoznačně prohlašuji, že jsem ta jednání
osobně nevedla a s nikým s firmy Steyr ani General Dynamics jsem se
nikdy nesešla.
Jednáním jsem pověřila svého tehdejšího náměstka Bartáka, který vedl
veškerá jednání za Ministerstvo obrany. Šlo o dohodu s premiérem, kdy
jedním z důvodů pro převod této agendy na Martina Bartáka byl i ten,
který jsem uvedla na tehdejší tiskové konferenci, to znamená, že šlo o
jednání, která měla svůj mezinárodní rozměr. Já jsem premiérovy důvody
akceptovala též pro jeho výhrady k věcně příslušnému náměstkovi, který
měl původně kontrakt na starosti.
S bývalým premiérem také souhlasím v tom, že smlouva, kterou se
podařilo nakonec uzavřít, je výhodnější než ta, kterou jsme byli vázáni
původně. Na tom nic nemění ani fakt, že jsme se v závěru celého procesu
nového vyjednávání ne vždy shodli na rychlosti některých kroků.
Výsledkem je, že máme smlouvu, ke které se hlásím, byť netvrdím, že je
ideální. Při kritice té smlouvy je ale nutné vzít v úvahu, že jsme
nezačínali na zelené louce. Měli jsme svázané ruce předchozím
kontraktem, a to jak ve vztahu ke konkurenčním dodavatelům, tak ve
vztahu k původnímu dodavateli, který měl přirozeně na výběr mezi tím,
zda s námi půjde do sporu o původní kontrakt, nebo přistoupí na nějakou
jeho redukci.
V závěru bych se chtěla vyjádřit k tomu, zda nebylo možné trvat na
zrušení kontraktu a rychle nakoupit obrněná vozidla od jiného
dodavatele, například finské Patrie, která nám je okamžitě nabízela
hotová k odběru.
Taková vozidla by přirozeně nebyla v konfiguraci, kterou požadovala
naše armáda. To ale není to nejpodstatnější. Jak jsem už uvedla,
nezačínali jsme na zelené louce, měli jsme svázané ruce předchozí
smlouvou a pokud bychom nepokračovali v jednání se stejným dodavatelem,
následoval by nepochybně soudní spor o platnost výpovědi a pak
arbitráž. Do skončení těchto mnohaletých sporů bychom nemohli nakupovat
nic jiného, protože by reálně hrozilo, že bychom nakonec museli koupit
vozidla podle původního kontraktu i vozidla podle nějakého dalšího
kontraktu. To bych rozhodně neriskovala a myslím, že ani žádný jiný
ministr obrany.
Vítám aktivity premiéra Fischera a policejního prezidenta Martinů
urychleně prošetřit veškerá podezření, která vznikla na základě
zjištění redaktorů MF Dnes. Rovněž pokládám za velmi správné, že se
stejnou vážností přistoupily k vyšetřování rakouské orgány. Jsem
kdykoli připravena příslušným institucím obou zemí poskytnout veškeré
nezkreslené informace, které mám. Respektuji také aktivitu
investigativní žurnalistiky a její právo spekulovat. Pokládám však za
rozumné, aby až do ukončení vyšetřovaní se jednotliví politici zdrželi
vzájemného neprůkazného obviňování. Je viditelně zatíženo předvolební
nervozitou a ohrožuje důvěru veřejnosti v objektivitu vyšetřování.
poslankyně TOP 09
bývalá ministryně obrany ČR