ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,23. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.05.2010 12:13:40

Vyšší tresty za korupci pro politiky už máme, teď ještě někoho chytit

Vyšší tresty za korupci pro politiky už máme, teď ještě někoho chytit

Volby se kvapem blíží a politické strany vytahují další a další volební chytáky, kterými chtějí na poslední chvíli ohromit voliče.

Jedním z takových návrhů je i nejnovější  plán ODS prosadit v boji proti korupci vyšší tresty pro politiky, kteří se dopustí korupčního jednání. Takový politik by podle nich měl dostat až o tři roky vyšší trest než běžný občan. Nic proti tomu, plán je to bohulibý a rovnost před zákonem v tomto případě neplatí. Politik je totiž úřední osobou a jeho selhání v oblasti korupce má vyšší společenskou nebezpečnost než stejné jednání soukromé osoby.

Problém je, že ODS navrhuje něco, co už platí a je součástí trestního práva. Pro pořádek (a pro činitele ODS zvláště) si to zopakujme. Přijetí (stačí i přistoupení na příslib) úplatku je podle platného trestního zákoníku  sankcionováno odnětím svobody až na tři léta. O něco tvrději je posuzováno, pokud dotyčný o úplatek sám žádá. Pak je sazba až pět let. Pokud však uvedené jednání spáchá úřední osoba, maximální sazba už je v obou případech osm let. A dokonce: spáchá-li tento skutek úřední osoba s vidinou značného prospěchu, může být odsouzena až na dvanáct let, zatímco soukromá osoba „pouze“ na osm let.

Řeč paragrafů je poměrně složitá, a proto nechci zabíhat do detailů. V zásadě však platí, že za srovnatelné jednání, může být úřední osoba, kam patří všichni politici včetně politiků komunálních, odsouzena k trestu, který je o čtyři až pět let delší, než je tomu u soukromé osoby. Rozdíly v trestech za korupci pro politiky a běžné občany jsou tedy dnes ještě vyšší, než ODS požaduje do budoucna! Obdobně to platí i u trestů za podplácení, kde je stanoven vyšší trest pro pachatele, pokud uplácí úřední osobu.

Boj s korupcí jistě může mít mnoho podob. Jednou z nich je i zvyšování trestních sazeb. Tento požadavek se již promítl do nového trestního zákoníku a nemyslím, že je na místě zvažovat jejich další zpřísnění. Jakékoli zvyšování trestů za jednotlivé trestné činy by  mělo brát v potaz vzájemnou vyváženost trestních sazeb. Jednoduše řečeno: bylo by poněkud zvláštní, kdyby tresty za korupci byly řádově vyšší než za vraždu, za kterou je dnes trestní sazba v rozpětí deseti až osmnácti let. V trestním právu také platí, že pachatele od činu neodradí ani tak výše trestu, jako spíše riziko a pravděpodobnost odhalení a potrestání.

A právě v této disciplíně máme největší rezervy. O korupci ve veřejné sféře všichni vědí, všichni o ní mluví, ale kolik máme dopadených a usvědčených pachatelů? Asi by se dali spočítat velmi rychle. Výjimečné nejsou bohužel ani případy, kdy policie zveřejní odhalení rozsáhlé korupční kauzy, kterou pak roky šetří, vyhodnocuje důkazy, sepisuje desetitisíce stran spisů, a když pak za  řadu let dojde konečně k soudu,  odchází podezřelý bez trestu, neboť se nic neprokázalo. Po mnoha a mnoha letech od spáchání skutku ani není divu.

Je zřejmé, že v účinném boji s korupcí máme mnoho rezerv, ale vinou nízkých sazeb to nebude. Ty mohou být klidně trojnásobné, pokud však nejsme schopni nikoho usvědčit, je to jen zbytečně popsaný papír.

Vlasta Parkanová
poslankyně a lídryně TOP 09 v Jihočeském kraji

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama