Jan Hofmann

  • ODS
  • Středočeský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.02.2023 15:45:00

Jak se říká, štěstí přeje připraveným

Jak se říká, štěstí přeje připraveným

Projev na 52. schůzi Poslanecké sněmovny 9. února 2023 k zákonu o obraně

 Vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové,

rád bych navázal na úvodní slovo paní ministryně a přednesl vybrané aspekty předloženého návrhu zákona. Předkládaný návrh zákona umožní vládě realizovat řadu nových opatření. Občanům například dává možnost využít dobrovolně své právo aktivně se zapojit do přípravy obrany státu, a to při zachování ústavního principu civilní kontroly ozbrojených sil a principu dobrovolného výkonu branné povinnosti. Současně znění branného zákona, zákona o službě vojáků záloze, zákona o ozbrojených silách České republiky a o zajišťování obrany České republiky neumožňuje státu včas a efektivně se připravovat na obranu státu mimo stav ohrožení státu nebo válečný stav.

Obsahem novely jsou změny následujících právních předpisů. U každého předpisu bych chtěl zdůraznit jen ty nejvýznamnější změny. Zákon č. 585/2004 Sb. branný zákon umožňuje využívat údaje o občanech majících brannou povinnost a navazuje tak na novou legislativní koncepci využívání údajů zakotvenou již v zákoně 261/2021 Sb. Zavádí nový institut tzv. dobrovolného předurčení, který je konkrétním opatřením k dobrovolnému zapojení se občanů do přípravy na obranu státu, a umožní alespoň částečně řešit problém s tvorbou zálohy ozbrojených sil, který je v tuto chvíli skutečně alarmující.

V návaznosti na změny branného zákona považuji za důležité zdůraznit skutečnost, že branná povinnost občanů je zakotvena v ústavním zákoně č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, a v právním řádu České republiky nebyla nikdy tato povinnost zrušena. Předkládaný návrh na změnu branného zákona tuto ústavní skutečnost respektuje a vychází z ní. Zákon číslo 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze posiluje motivační prvky pro vojáky v aktivní záloze formou náborového a stabilizačního příspěvku a umožňuje poskytnutí výstroje a materiálu vojáků v aktivní záloze i mimo činnou službu. Přináší možnost podpory vojáka v záloze, který je dobrovolně předurčen, nebo který se připravuje k obraně státu podle zákona o zajišťování obrany státu.

Zákon číslo 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky přináší posílení schopnosti ozbrojených sil. Jsou zde zavedeny instituty, které tyto schopnosti umožňují plnit, ať formou výjimky, to jsou například vojenské vlaky nebo vojenské drony, tak formou nového opatření. To je například ochrana objektů důležitých pro obranu státu před drony nebo rozšíření výcvikových kapacit.

Zákon číslo 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky precizuje možnost využívání údajů důležitých pro obranu státu a zavádí elektronizaci agend.

Zákon číslo 2/1969 Sb., kompetenční zákon, posiluje koordinační roli vlády v oblasti národní bezpečnosti zavedením institutu poradce pro národní bezpečnost v souladu s programovým prohlášením vlády. Jedná se o posílení role vlády jakožto vrcholného orgánu výkonné moci odpovědného Poslanecké sněmovně a je v kontextu navrch navrhovaných změn žádoucí. Účinnost zákona se navrhuje třicátým dnem po dni jeho vyhlášení.

Závěrem bych, doplnil informaci, že organizační výbor navrhl svým usnesením číslo 123 z 25. ledna 2023, aby garančním výborem byl výbor pro obranu. Já vám děkuji, a jak se říká, štěstí přeje připraveným.

Díky za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama