Můžeme jít také cestou Německa, které se pro stabilizaci svého důchodového účtu snaží najít dodatečné příjmy ze státního rozpočtu, a tak ten případný výpadek vyrovnat. A to si myslím, že to by měla být cesta i pro Českou republiku, zejména s ohledem na to, že dáváme na své důchody zhruba 8 % HDP, průměr Evropské unie je někde přes 10 %, a jsou státy jako Polsko a Rakousko, která dávají přes 12 %.
Samozřejmě to také ukazuje to, že náš důchodový systém je postaven na výkonnosti ekonomiky, to znamená, že tam je minimálně ještě jedna proměnná, kterou v tuto chvíli nemůžeme odhadnout. Přesto přiznávám a sama velmi intenzívně vnímám, že ten demografický vývoj je velmi závažný faktor, který bereme vážně a intenzívně na finanční udržitelnosti důchodového systému pracujeme.
Ještě abych se vrátila k tomu poměru žen versus muži, jak dlouho čerpají průměrně, bavíme se o průměrných číslech, z důchodového systému, tak už žen je to 27 let a u mužů je to 21 let. To znamená, že tam je šest let rozdíl. Samozřejmě to číslo se snižuje, ten rozdíl postupujícím vývojem. A jestli jsem to správně pochopila, tak pan předseda míří tam, proč by ženy neměly mít nižší důchody, když z toho systému čerpají déle. Já si myslím, že ta logika by byla asi stejná u kuřáků. Protože kuřáci statisticky a v průměru čerpají delší dobu z důchodového systému, tak kdybychom tuto logiku, která podle mě není správná a je až lehce absurdní, tak by to znamenalo, že bychom kuřákům měli dávat vyšší důchody. Já se s touto logikou neztotožňuji.
Co se týká té neschopnosti vypočítat si penzi. Já si pamatuji, když jsem žila v Německu, že ministr financí Německa Friedrich Merz tenkrát sliboval, tuším, že to bylo ve volbách v roce 2006, že bude Německo schopné - každý si bude schopný vypočítat své daně, spočítat na základě jednoduché matematické operace na pivním tácku. Víte, že se toto nestalo. A marně přemýšlím v tuto chvíli, ale přiznám, že situaci nemám zmapovanou, která vyspělá země, ať ze zemí OECD nebo EU, existuje, kde si občané jsou schopni jednoduše sami, vlastně bez znalosti toho celého systému vypočítat, jaký budou mít důchod. Domnívám se, že taková země neexistuje.
Co se týká té minimální úložky, tak zde se s panem předsedou ztotožňuji, prostřednictvím pana předsedajícího. Je to jedna z věcí, se kterou ta odborná komise, naše Komise pro spravedlivé důchody pracuje. A není to tak, že bych se vymlouvala a nechtěla prozradit, jakou mám preferenci ohledně dalšího vývoje třetího pilíře. Já samozřejmě - platí to, co jsem říkala - já jej nebudu jen komunikovat dopředu, ale Komise pro spravedlivé důchody pracuje vždy tak, že pro každý problém nabízí paletu možných scénářů řešení. Doposud jich bylo minimálně devět. Ty jdou napříč politickým spektrem a komise pak o všech konkrétních jednotlivých scénářích jedná a vybírá a zužuje to porfolio k výběru. Tak se nám, myslím si, poměrně poctivě a dobře vydiskutovaně podařilo vybrat řešení pro ty nižší důchody žen ve srovnání s muži. A stejným postupem budeme také nebo prostřednictvím těch scénářů budeme postupovat i v oblasti třetího pilíře. Jen nebudu veřejně indikovat, který ten scénář řešení je preferovaný.
Co se týká zastropování věku odchodu do důchodu, tak víte, že Ministerstvo práce a sociálních věcí má nově každých pět let povinnost předkládat vládě zprávu o demografickém vývoji obyvatelstva a jeho dopadech na možný pohyb a zastropování věku odchodu do důchodu. Tato zpráva bude poprvé Ministerstvem práce a sociálních věcí předložena v červnu tohoto roku vládě. Takže zde lze očekávat v příštích měsících, v příštích týdnech poměrně intenzivní debatu ohledně této záležitosti. Snad jsem na nic nezapomněla.
Děkuji.