Ústecký kraj si u Zdravotního Ústavu se sídlem v Ústí nad Labem objednal v obcích, kudy vedou objízdné trasy za nedokončený úsek dálnice D8, měření škodlivých látek spojených s nadměrnou dopravou. Výsledky přitom potvrdily související závažná zdravotní rizika. Ústecký kraj se proto obrátil na ministerstva dopravy, zdravotnictví a životního prostředí s žádostí, aby přijala taková opatření, která zdraví občanů ochrání. Občané se však od nich zatím žádné pomoci nedočkali.
Ústecký kraj obdržel odpovědi od ministerstev dopravy a zdravotnictví, avšak bez konkrétních návrhů. Ministerstvo životního prostředí dokonce nereagovalo vůbec.
„Zaráží mě lhostejnost příslušných ministerstev k obyvatelům, kteří každý den trpí pod náporem dopravy. Situace v jejich okolí se nadále zhoršuje v souvislosti s počasím. Přijetí okamžitého řešení, než dojde k dokončení dálnice D8, je nezbytné, a to je jedině v kompetenci ministerstev,“ uvedla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová. Kvantitativní a kvalitativní analýza, kterou si nechal Ústecký kraj zpracovat u Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem, ukázala, že obyvatelé, kteří žijí v lokalitách, kde po dobu dvou týdnů probíhalo měření, a nejen zde, jsou vystaveni zvýšeným zdravotním rizikům, a to včetně nádorových onemocnění. „Odpověď ministra dopravy, který analýzu postoupil Ředitelství silnic a dálnic, nepovažuji za dostatečnou, a proto jsem ho požádala o stanovení termínu přijetí patřičných opatření, která by měla vést ke zlepšení situace,“ dodala Jana Vaňhová.
Podle odborníků ze Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem je nejnebezpečnější vdechování ultrajemných částic o velikosti jednotek nanometrů, na které se vážou velmi škodlivé látky pocházející právě z dopravy. S použitím publikovaných dat a na základě výsledků došli odborníci k závěru, že zvýšená úmrtnost na takto exponovaných místech může dosahovat 5 – 12 %. Na základě počtu projíždějících vozidel a skladby emisních faktorů je zřejmé, že převažující emise na měřených místech (Lovosice a Velemín) jsou z dieselových motorů. Za předpokladu, že budou naměřené hodnoty působit na lidský organismus po celý rok, lze očekávat, že se zvýši ohrožení vznikem karcinomu.
„Je v kompetenci příslušných ministerstev, aby navrhla patřičná opaření, která eliminují zdravotní rizika plynoucí z nadměrné dopravy na objízdných trasách nedokončená dálnice D8. Nemohu souhlasit se stanoviskem ministerstva zdravotnictví, které tvrdí, že není v jeho kompetenci přijímat taková opatření. Nevím, v čí kompetenci, než právě ministerstva zdravotnictví, by mělo zdraví lidí na objízdných trasách být,“ dodala Jana Vaňhová.
Za nezodpovědný považuje Ústecký kraj zejména postup ekologického sdružení Děti Země a jejího předsedy Miroslava Patrika, který je v současné době také poradcem ministerstva dopravy. Záměrnými obstrukcemi ekologických aktivistů dochází k poškozování zdraví občanů Ústeckého kraje, prodražování stavby dálnice D8, negativním dopadům na životní prostředí i hrozbě neposkytnutí evropských dotací ve výši 8 mld. Kč z Evropské unie na dokončení dálnice D8.
Hejtmanka Ústeckého kraje v červnu loňského roku podpořila obyvatele svou účastí při blokádě Velemína, již dvakrát svolala k problematice dostavby D8 kulatý stůl a zaslala výzvu premiérovi s žádostí o urychlené dokončení stavby, kterou podpořilo téměř 200 zastupitelstev měst a obcí v Ústeckém kraji. Otevřeným dopisem rovněž požádala Děti Země a Společnost ochránců životního prostředí Litoměřice, aby přestaly ve svých aktivitách a umožnily urychlené dokončení stavby. Obrátila se také na poslance Evropského parlamentu, aby v rámci svých iniciativ prosadili pokračování schvalovacího procesu financování výstavby této strategické komunikace z prostředků EU, a na konzulát v Drážďanech, který vyjádřil eminentní zájem na propojení dálnice s celoevropskou dálniční sítí. Ústecký kraj rovněž zadal u Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem měření zdravotních rizik na objízdných trasách D8 a výsledky měření zaslal ministrům dopravy, zdravotnictví a životního prostředí s žádostí o přijetí preventivních opatření do doby, než dojde k dokončení dálnice. Lidem na objízdných trasách D8zaslal kraj zdravotní desatero, které obsahuje doporučení, jak zmírnit či eliminovat negativní dopady na lidský organismus v souvislosti s velmi silným provozem motorových vozidel. Ústecký kraj stále trvá na co nejrychlejším dokončení zbývajícího úseku dálnice D8.