prakticky bez výhrad lze souhlasit s hlavními tezemi tohoto návrhu nařízení o opatřeních na zajištění bezpečnosti dodávek plynu a nařízení o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám, kterými jsou modernizace a rozšíření infrastruktury pro tekutý zemní plyn LNG, diverzifikace zdrojů přepravních tras plynu, snížení závislosti na třetích zemích, dostatečná naplněnost skladovacích zařízení tedy zásobníků plynu a solidarita ve sdílení skladovacích zařízení tedy zásobníků plynu. Přesto si ale neodpustím několik poznámek pod čarou.
Základním problémem tekutého zemního plynu je to, že na území Evropské unie není dostatek kapacitních terminálů, které by umožňovaly skladování a přečerpávání tekutého zemního plynu z námořních tankerů na jeho dopravu do místa spotřeby. Česká republika dokonce nevlastní žádný terminál. Za druhé je třeba se zamýšlet nad tím, co míníme oněmi třetími zeměmi. Z definice našeho Ministerstva vnitra totiž vyplývá, že třetími zeměmi jsou všechny země mimo země tvořící evropský hospodářský prostor, což je 27 zemí Evropské unie, Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko. Také postavení Spojeného království po Brexitu netuším, ale i když již není členem Evropské unie, předpokládám, že součástí evropského hospodářského prostoru ano.
Bohužel s doplňováním zásobníků zemního plynu jsme asi trochu pozadu. Navíc německá energetická společnost RWE zahájila proces prodeje šesti zásobníků plynu, které vlastní na území naší republiky. Jejich kapacita je 2,7 miliard kubíků plynu. Je schopna pokrýt dvouměsíční potřebu České republiky v zimních měsících. A je tedy namístě položit si otázku, jestli se k tomu naše vláda postaví aktivně, nebo bude jenom přihlížet.
Nespoléhejme se na solidaritu okolních zemí. Je to více než naivní představa. V letech 2014 až 2015 jsme získali špatnou zkušenost s uložením části našich strategických zásob ropy v bavorských zásobnících firmy Victoria Group. A přišli tak o ropu za stovky milionů korun. Tato kauza, pokud vím, doposud nebyla uzavřena. Je tedy zapotřebí, aby byl konečně právně, technicky a ekonomicky ošetřen přístup k novým zásobám plyny uloženého ve sdílených zásobnících.
Když jsme tady v dubnu projednávali plynový balíček, přijali jsme k němu usnesení č. 452. Požádal jsem pana ministra formou písemné interpelace o některé informace. A rád bych za ně, prostřednictvím paní předsedající, panu ministrovi opět poděkoval. Pokud máte něco zájem o odpovědi na ty mé otázky, dejte mi vědět, já vám je rád poskytnu. Energetika je sama o sobě složitý obor, zvlášť v době, kdy každá objektivní informace usnadňuje se v něm správně orientovat.
Návrh doporučení k tisku N 169/13 vychází ze stanoviska podvýboru pro dopravu a energetiku. To je usnesení č. 39 ze dne 3. 5. letošního roku potvrzeného výborem hospodářským s usnesením 178 ze dne 4. 5. 2022. I zde bych rád, jako u předchozího tisku, poděkoval prostřednictvím paní předsedající kolegyním a kolegům jak z podvýboru, tak z výboru hospodářského za přípravu opravdu kvalitního stanoviska. Toto stanovisko je doporučením výboru pro evropské záležitosti doplněno obecně o nezbytnost garancí přístupu k zemního plynu uloženého v cizích zásobních na území jiných států.
Výbor pro záležitosti Evropské unie k tomuto tisku přijal své usnesení dne, je to usnesení 246 z 31. schůze konané dne 10. května letošního roku. A to k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady 2017/1938, o opatřeních a zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu, a nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 715/2009, o podmínkách přístupu k plynárenským soustavám, senátní tisk č. 169/13. Po úvodní informaci Jana Zaplatílka, ředitele odboru plynárenství a kapacitních paliv Ministerstva průmyslu a obchodu s přihlédnutím ke stanovisku výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, zpravodajské zprávě Jaroslava Doubravy a po rozpravě výbor:
I. Výbor přijímá k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2017/1938, o opatřeních a zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu a nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 715/2009, o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soupravám, doporučení, které je přílohou tohoto usnesení.
II. Doporučuje Senátu Parlamentu České republiky, aby se k návrhu zařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2017/1938, o opatřeních a zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu a nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 715/2009, o podmínkách přístupu k plynárenským přepravným soupravám, vyjádřil ve smyslu doporučení přijatého výborem.
III. Určuje zpravodajem pro jednání na schůzi Senátu Jaroslava Doubravu.
IV. Pověřuje předsedu výboru Davida Smoljaka, aby toto usnesení předložil předsedovi Senátu Parlamentu České republiky.
Doporučení výboru, které je součástí tohoto návrhu usnesení, máte k dispozici. Jestli dovolíte, přednášet ho nebudu. Jen vás požádám o schválení tohoto návrhu usnesení výboru pro záležitosti Evropské unie. Za to vám děkuji.