V nedávné době proběhly v Brně tři akce zaměřené proti automobilové dopravě. Nejdříve jedna skupinka vypouštěla pneumatiky vozidlům SUV a pak druhá skupinka uspořádala dva pochody za plošné omezení maximální rychlosti v Brně.
Tyto dva pochody, který brněnský úřad povolil, spolupořádala skupina, která je v jiných státech na seznamu extrémistů a jsou v zahraničí sledováni protiteroristickou složkou policie. Podle zákona o právu shromažďovacím cituji: „Úřad může shromáždění zakázat, má-li být konáno v místě, kde by nutné omezení dopravy a zásobování bylo v závažném rozporu se zájmem obyvatelstva, lze-li bez nepřiměřených obtíží konat shromáždění jinde, aniž by se tím zmařil oznámený účel shromáždění.“ Konec citace Brněnský úřad tedy mohl pochod zakázat a přimět tak pořadatele ke změně lokality nebo času protestu, aby to bylo mimo hlavní dopravní tepnu města Brna nebo aby to nebylo v dopravní špičce.
V zahraničí, kde se podobné pochody konaly, již došlo bohužel i k úmrtí, protože sanitka přijela pozdě z důvodu zablokované dopravy. Můj dotaz tedy na vás jako zastupitelstvo našeho města zní:
Jak je možné, že brněnský úřad dvakrát povolil pochod extremistů v dopravní špičce a omezil tak nejen dopravu, ale i bezpečnost obyvatel města Brna?
A jaké kroky podnikne zastupitelstvo města, aby k dalšímu ohrožení bezpečnosti od těchto extrémistů již nedošlo?
(Jiří Podhradský - Svobodní na zasedání Zastupitelstva města Brna dne 16.5.2023)
Vážení zastupitelé města Brna, dámy a pánové. Jmenuji se Michal Janda a vystupuji zde jménem strany Svobodných a dále jako jeden z tisíců řidičů.
V Brně již po druhé proběhla akce navazující na akce tohoto tipu v Praze, a dalších Evropských metropolích, za podporu 30ti Km rychlosti na území Brna. Jak již bylo řečeno Organizátoři těchto akcí jsou v zahraničí na seznamu extrémistů a jsou sledováni policií.
Víte také si kladu otázku proč je Brno přeplněno auty, trpí neduhem většiny velkých měst v ČR a to sice chybějící či nedostatečnou tranzitní dopravou, mluvím o chybějících tranzitních okruzích. Rozdíl je naprosto patrný již jen při porovnání mapy velkých měst v zahraničí a u nás. Praha je na tom ještě hůře tam hlavní tranzit vede přímo skrze historické centrum města. První návrhy tranzitní dopravy v okolí Brna jsou téměř sto let staré. Když jede řidič ze severu na jih z východu na západ nebo naopak, téměř vždy tranzitní komunikace tečují centrum města.
Tranzitující řidiči se tak mísí s těmi co jedou záměrně do města. Ovšem moderní metropole mají vedený tranzit daleko od center. Proto se Vás táži, zadali a kdy bude zbudován dostatečný tranzit pro Brno jako moderní metropoli 21. století.
Není se pak čemu divit, že vzniká pocit ze je Brno přeplněné auty.
Ostatně však soudím, že terorizmus musí být zastaven!
(Michal Janda - Svobodní na zasedání Zastupitelstva města Brna dne 16.5.2023)