I já se ptám, stejně jako vy, v čem spočívá problém nasazení Armády České republiky k ochraně státních hranic?
Nepodlehli jsme iluzi, že vlastní armádu už nepotřebujeme, že nás vlastně ochrání již pouhá účast v NATO? Je naše armáda schopná vlastního samostatného všestranného bojového nasazení, nebo byla přetransformována na úzce specializované útvary, schopné nasazení jen v aliančním komplexu? Nezapomínáme na to, že samostatná všestranná armáda je jedním z pilířů státnosti? Páni politici prošlého času, našetřili jste příliš na naší armádě?
Shrnutí faktů moc pozitivně nevypadá.
Přechodem k profesionální armádě a nepotřebností ochrany hranic v rámci Schengenu došlo k zrušení pohraniční policie a armádních složek ochrany státních hranic, patřící v té době vojskům MV.
Máme specializované složky, ale ty nejsou cvičeny na ochranu hranic
Výcvik profesionální armády se nyní specializuje jak na mise v zahraničí v rámci NATO, tak také k plnění aliančních závazků a k obraně v případě napadení České republiky. Specializované složky vojenské policie nejsou však v současné době připravovány k ochraně prostoru státních hranic ČR. Tedy v mírových podmínkách a v součinnosti s ostatními státy v rámci Schengenu. To s sebou nese i negativa.
Po nasazení armády České republiky k ochraně hranic zde bude vojákům chybět místní a osobní znalost daného prostoru. Může se projevit neznalost terénu, kde státní hranice nejsou téměř vyznačeny a velice lehce může též dojít k narušení prostoru jiné země. Prostor státní hranice není chráněn žádnou sledovací technologií, ani mechanickou barierou bránící ilegálnímu vstupu na naše území. Rozlehlý prostor státních hranic pak nelze uhlídat ani nasazením velkého počtu vojáků a policistů. Chybí zde navíc i součinnost s cizineckou a pohraniční policií sousedních států.
Může chybět znalost terénu, ale třeba i ubytovací prostory
Záporně se nyní může projevit také to, že v České republice byly zrušeny hraniční přechody a tím pádem oddělení policie v prostoru hranic, (policie i armáda) ztratila nezbytné zdroje informací o převaděčských sítích a cestách, kudy lze nejlépe překonávat jakýmkoli způsobem státní hranici.
Zmínit musím i to, že taktéž v místech hranic není kde ubytovat vojenské jednotky a zajistit jejich dostatečnou logistiku a zásobování.
Vojáci, kteří by byli použiti k plnění těchto úkolů by museli být vyjmuti z úkolových uskupení, které plní úkoly v rámci aliančních závazků NATO. A to by pro mnohé útvary byl téměř nesplnitelný úkol. Přičtu k tomu ještě fakt, že armáda taktéž není vycvičena k součinnosti s orgány Celní správy a Policie ČR. (Po celou dobu od zrušení vojsk MV k ní nedocházelo).
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem dochází a dá se i předpokládat, že docházet bude, pokud se situace vyhrotí, v současné době k nedostatečnému zajištění státní hranice. Tím i k nedostatečné připravenosti v případě ohrožení naší země.
Je třeba znovuobnovení ochrany hranit řešit. Hned
Kvůli selhání společné ochrany v rámci EU a velmi rychle postupujícím rozpadu spolupráce jednotlivých zemí, je nanejvýš nezbytné znovuobnovení ochrany našich hranic. Uprchlická krize nemůže být řešena pouze v rámci spolupráce států EU, které se mnohdy k uprchlické krizi staví rozdílně, ale v první řadě musí být zajištěna bezpečnost občanů naší země a zamezení průniku ilegálních migrantů na naše území. Pak teprve je možno spolupracovat s ostatními státy na hledání efektivního řešení uprchlické krize, omezení přílivu dalších ekonomických migrantů na území Evropy a zajištění hranic Schengenu.