A elektromobily vezmou šťávu kde?
Česko také bude muset zavřít část uhelných elektráren, které nesplňují ekologické cíle Evropské unie. Nejpozději v srpnu 2021 totiž budou muset všechny velké zdroje elektřiny splňovat drakonické limity emisí rtuti, prachu, oxidů siřičitého a dusíku. V období, kdy dojde uzavření uhelných elektráren, poklesne pravděpodobně vývoz elektřiny až na nulu, dokonce ji budeme muset dovážet. V současné době Česko vyváží téměř pětinu vyrobené elektřiny. Pokud mají nové bloky skutečně dodávat elektřinu „už“ za patnáct let, je třeba začít je připravovat co nejdříve. Celý proces – od počátku schvalování po zapojení do sítě – totiž běžně zabere dvě desetiletí. Příklady tří evropských zemí ukazují, že v posledních letech se navíc potřebná doba podstatně prodlužuje. Ekologové se sice dostavbě brání, ale nevím, zda domysleli, kde vezmeme energii na dobíjení elektromobilů, které tak hojně propagují.
Před porotu předstupuje šest statečných
Premiér Andrej Babiš (ANO) se už dal slyšet, že nový blok Jaderné elektrárny Dukovany se začne stavět v roce 2029 a dokončen bude v roce 2036. Naskýtají se následující dvě otázky: Stihne se vše v tak krátkém termínu? Kdo by měl dostavbu provést? Nabídka se předpokládá od ruské společnosti Rosatom, francouzské EDF, jihokorejské KHNP, čínské China General Nuclear Power, společného projektu Arevy a Mitsubishi Atmea a severoamerické společnosti Westinghouse. V prvé řadě by měl být vybrán ten, kdo přijde s nejlepší nabídkou pro Českou republiku, má zkušenosti a projde tak řádným výběrovým řízením, jehož součástí jsou vládou schválená bezpečnostní pravidla. Ta by měla garantovat, že zakázku nedostane někdo, kdo je strategickým rizikem. Není tedy nutné předem někoho z výběrového řízení diskvalifikovat.