MUDr. Marek Zeman, MBA

  • Praha 3
  • zastupitel měst. části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,83. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

31.05.2024 22:28:00

Elekromobily - někdy ano, někdy ne. Elekrokamióny ale jasné ne

Elekromobily - někdy ano, někdy ne. Elekrokamióny ale jasné ne

Na elektromobily velikosti osobních automobilů se můžeme dívat různě. Jako užitečné mohou sloužit do městského či příměstského provozu.

 To proto, že v centru měst neznečišťují vzduch svými splodinami. Nemluvím tolik o CO2, jako spíše o produkci například těžkých kovů či jiných škodlivin, které elektroauta přeci jen neprodukují.

Tím neříkám, že elektromobily jsou čistě ekologická auta - elektřina se musí někde vyrobit a ani solární energie nebo energie z větrníků není tzv. čistá. Fotovoltaické panely se musí nějak vyrobit a také po cca. 25ti letech zlikvidovat, což je poměrně ekologicky náročné, „větrníky“ jsou především z betonu, ten je zase z cementu, při jehož výrobě je značná produkce C02. Ale centra měst elektromobily šetří, což při stávající hustotě provozu automobilů je důležité. Rozhodně ale musíme odmítnou „povinnou“ elektromobilitu, ať již má nastat dříve nebo později. U delších tratí je zatím situace hodnocena v neprospěch elektromobilů, protože kromě ceny těchto aut je na závadu také relativně krátký dojezd. U značky Tesla kolem 420 km, u jiných menší.

U nákladních automobilů a ještě více u elektrokamiónů je situace jiná. Dojezd malý - cca. 200 km, náklady na pořízení vozu o polovinu vyššíí a také cena elektrické energie ze stojanů, kterých je málo, je vyšší, takže provoz je na 1 km dražší o 10 Kč!  To prodražuje provoz a činí jej nekonkurenceschop-ným. A řešení? Není. Protože mít větší baterii, která znamená delší dojezd, přinese méně vlastního užitného prostoru v nákladním automobilu, což zase prodražuje provoz! Volvo- přední výrobce elektrických tahačů jich zatím prodalo jen kolem šesti tisíc. A provozovatel? Ten musí především kalkulovat s rentabilitou, nikoliv s Green Dealem…jinak zkrachuje!

MUDr. Marek Zeman, MBA

místopředseda strany PRO, kandidát číslo 4 na kandidátce strany PRO Jindřicha Rajchla do eurovoleb.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama