„Platná evropská směrnice o službách přitom výslovně zakazuje diskriminaci spotřebitelů na základě místa bydliště či národnosti. Tyto praktiky jsou zcela v rozporu s logikou jednotného vnitřního trhu Evropské unie,“ okomentovala nedávno publikovanou studii ECC česká europoslankyně a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).
Studie ECC, která analyzovala došlé stížnosti za poslední tři roky, dále zjistila, že vedle úplného odmítnutí doručení se spotřebitelé setkávají také s odlišnou cenou stejného zboží v jiných členských státech či s jeho rozdílnou kvalitou. Nejmarkantnější jsou tyto rozdíly v odvětví elektroniky, oblečení a digitálních produktů (74 %). Mezi další problematické sektory patří turismus a volný čas (21 %) nebo půjčování aut a leasingové služby (5 %).
„Například bylo zjištěno, že zákazníci z České republiky při objednávání automobilu u některých půjčoven v Evropě zaplatí za stejné vozidlo ve stejném čase a na stejném místě až o 20 % vyšší cenu, než lidé z Francie nebo Německa,“ uvedla europoslankyně Sehnalová. Ta nedávno v Evropském parlamentu podobně prosazovala, aby byl zaveden nediskriminační přístup ohledně místa nákupu letenek. „Není přijatelné, aby se stále objevovaly případy, kdy ta samá letenka s tou samou leteckou společností stojí v každé členské zemi Evropské unie úplně jinak,“ řekla poslankyně. Revize nařízení o právech cestujících v letecké dopravě se bude na plénu projednávat začátkem nadcházejícího roku.
Podle poslankyně Olgy Sehnalové však seznam není zdaleka konečný. Diskriminaci na základě místa bydliště nevidí pouze v nákupech na internetu. „Opakovaně poukazuji na to, že čeští a východoevropští spotřebitelé nemají přístup ke stejně kvalitním výrobkům, jako lidé v západní Evropě,“ připomněla europoslankyně, která v minulosti na půdě Evropského parlamentu uspořádala ochutnávku potravin z různých zemí EU a společně s prezentací laboratorních testů ukázala, že výrobky stejné značky a stejného balení mají v různých částech Evropy skutečně odlišné složení, aniž by na to byl spotřebitel jakkoli upozorněn. „Rozdíly ve službách a ve výrobcích pociťujeme ve střední a východní Evropě dlouhodobě. Nejde přitom jenom o potraviny, ale i o další zboží, například prací prášky,“ uvedla poslankyně. „Evropská komise se k problému dosud stavěla spíše liknavě, ale v rámci nové spotřebitelské politiky se již dvojí kvalitou bude muset seriózně zabývat. Nechci, abychom byli spotřebiteli druhé kategorie,“ uzavřela europoslankyně Sehnalová, která do výsledné zprávy téma dvojí kvality prosadila.