Systém eCall v případě dopravní nehody kdekoli v Evropě přivolá lidem pomoc prostřednictvím linky 112 a záchranářům pošle pozici havarovaného automobilu. Zpočátku se počítá s jeho zavedením v nových modelech osobních a lehkých užitkových automobilů, později by jím mohly být vybaveny i motocykly, nákladní vozidla, autobusy a další.
„Veřejný systém tísňového volání eCall má zachránit 2500 lidských životů v EU ročně. Významně navíc zkrátí reakční dobu záchranných složek – v některých případech až o 50 % – čímž podstatně sníží i následky závažných zranění. Oproti komerčním systémům tohoto typu však bude služba dostupná zdarma pro všechny řidiče a po celém území Evropské unie,“ vysvětluje europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), která je hlavní zpravodajkou nařízení o požadavcích na palubní jednotku eCall. V současné době je komerční obdobou systému vybaveno pouze 0,7 % zejména luxusnějších automobilů v Evropě. Služby přitom nefungují přeshraničně a jsou prodávány jako nadstandardní vybavení vozidla.
Nařízení pamatuje i na ochranu osobních údajů. S daty má být zacházeno v souladu se stávající legislativou. „Veřejný systém eCall neumožňuje sledování vozidel, ani osob. Nevysílá průběžně polohu vozidla a nelze jej ani aktivovat mimo automobil. Spuštění probíhá až v momentě dopravní nehody s vystřelením airbagů,“ říká poslankyně Sehnalová. Záchranné složky tak dostanou pouze minimální informace požadované pro příjezd sanitek.
Návrh ukládá členským státům Evropské unie, aby na svém území zavedly také nezbytnou infrastrukturu center tísňového volání, které jsou pro řádný příjem a vyřizování volání nezbytné. „Česká republika je již nyní plně připravena na zavedení této veřejné služby. Naše země byla mezi prvními státy Evropské unie, které se podílely na pilotním testování celého systému,“ uzavírá europoslankyně.
Návrh ještě musí nyní ještě posvětit členské státy v Radě.