Evropský parlament na dnešním plenárním zasedání ve Štrasburku schválil definitivní podobu nařízení o spolupráci dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele. Legislativa posílí pravomoci dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele v celé EU a zlepší mechanismy, kterými tyto orgány přeshraničně spolupracují při porušování zákona. Zákon v Evropském parlamentu připravovala česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), v platnost vstoupí za dva roky.
„Dozorové orgány v rámci vnitřního trhu EU musí spolupracovat doslova na dennodenní bázi a mít dostatečné pravomoci a nástroje k řešení přeshraničních případů. Nařízení přispěje ke zvýšení ochrany spotřebitelů a nastavení férových podmínek pro všechny podnikatele na vnitřním trhu,“ okomentovala přijatý text zpravodajka Olga Sehnalová.
Mezi seznam pravomocí, které budou mít dozorové orgány ve všech státech EU v oblastech vyšetřování, vymáhání práva a stanovení nápravných opatření, bude patřit například:
- možnost kontrolního nakupování zboží pod skrytou identitou
- pravomoc ukládat sankce a požadovat od obchodníka závazek nabídnout spotřebitelům, kteří utrpěli škodu, odpovídající nápravu
- možnost vyžadovat pozastavení internetové stránky v případě, že její provozovatel nereaguje a odmítá zjednat nápravu
- pravomoc požadovat informace od registrátorů domén a bank ke zjištění totožnosti odpovědného obchodníka
Dozorové orgány budou moci také snáze koordinovat vyšetřování spotřebitelských trhů. V momentě, kdy tržní trendy, stížnosti spotřebitelů nebo jiné náznaky ukážou, že by mohlo dojít nebo již dokonce dochází k rozsáhlým porušováním právních předpisů na ochranu spotřebitele, může být svolán celoevropský průzkum a přijata závazná opatření ve všech členských státech. Dosud se tak dělo v omezené míře a pouze v online prostředí.
„Zákon bude účinným nástrojem na postihování všech dobře známých nezákonných praktik, ale poslouží také například v boji proti dvojí kvalitě výrobků a všude tam, kde jsou spotřebitelé diskriminováni nebo se s nimi nejedná fér,“ je přesvědčena Olga Sehnalová.
Revize pravidel také zlepší postavení spotřebitelských organizací, které budou moci dozorovým orgánům oficiální cestou poskytovat informace o podezření na porušování práv. S orgány dozoru budou spolupracovat i obchodní sdružení, která rovněž dobře znají trh a mají informace, ke kterým se dozorové orgány leckdy nemusí dostat.
„Cenné informace přinesou do systému spolupráce i spotřebitelské organizace, které mají stížnosti spotřebitelů z první ruky. S informacemi od spotřebitelů dozorové orgány dosud často nemohly nebo nechtěly pracovat, což se změní," doplnila Olga Sehnalová.