MUDr. Olga Sehnalová, MBA

  • Kroměříž
  • zastupitelka města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,07. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.03.2011 16:57:33

Nekonečný příběh kolem směrnice o právech spotřebitelů

Nekonečný příběh kolem směrnice o právech spotřebitelů

Evropský parlament dnes odložil schválení dlouho očekávané směrnice o právech spotřebitelů.

Nový předpis, který se má stát pilířem evropské spotřebitelské legislativy, je zatím v nedohlednu. Sociálnědemokratičtí poslanci, pro které je důsledná ochrana spotřebitelů jednou z hlavních priorit, hlasovali pro návrat tohoto návrhu zpět do výboru. Je velice pravděpodobné, že legislativní proces se nevyhne druhému čtení v Radě i Parlamentu. Soulad pozic obou institucí totiž není absolutní, stejně jako názory jednotlivých frakcí v EP.


Frakce sociálních demokratů správně poukazuje na to, že pokud by se zavedl jednotný standard v celé Evropě (jak navrhuje zpravodaj Andreas Schwab), v některých zemích by to znamenalo, že práva spotřebitelů by se oslabila. "Za starých časů platilo heslo ´náš zákazník - náš pán´, doživotní záruky nebyly výjimkou a kvalita byla otázkou cti. Dnešní doba je zjevně jiná. Proto je tak důležité důkladné projednání této legislativy. Naší snahou je zvýšení ochrany spotřebitelů tam, kde dosud panuje právní džungle a nejistota. Na druhé straně musíme zachovat vysokou míru ochrany spotřebitelů tam, kde již efektivně existuje", komentovala situaci na plenárním zasedání česká europoslankyně Olga Sehnalová.


"Například ve Skandinávii musí prodávající poskytovat na výrobky doživotní záruku. Německo však vyžaduje pouze záruku dvouletou a Francie tříletou. Jak tedy můžeme dosáhnout nějaké harmonizace?" ptá se německá sociálně demokratická poslankyně Evelyne Gebhardt.


Sociální demokraté jsou také znepokojeni některými ustanoveními, která do směrnice prosadily pravicové frakce. Týká se to především pravidel pro tzv. prodej na dálku a smluv uzavíraných mimo obchodní prostory. Z těchto důvodů sociálnědemokratičtí poslanci hlasovali pro návrat směrnice zpět do výboru IMCO, kde, jak doufají, se jim podaří prosadit některé změny, které budou ve prospěch spotřebitelů.


Podobný postoj zastávají i spotřebitelské organizace: „Směrnice o právech spotřebitelů představuje jeden z nejdůležitějších bodů spotřebitelského práva EU pro nadcházející roky. Z tohoto důvodu je potřeba pečlivě zvážit každý krok a nespěchat na konečnou dohodu, která by nedosáhla očekávaných výsledků pro spotřebitele“, dodává ředitelka Evropské spotřebitelské organizace (BEUC) Ursula Pachl.


Navrhovaný předpis by měl nahradit dosavadní čtyři směrnice, které otázku spotřebitelských práv pokrývají dodnes. Výsledná směrnice, bude-li přijata, by měla platit do 30 měsíců.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama