Předváděcí akce v roce 2014 v číslech
· celkem 66 pořadatelů oznámilo ČOI konání více než 27 600 předváděcích prodejních akcí
· inspektoři provedli celkem 683 kontrol
· porušení předpisů bylo zjištěno u 81,1 % kontrol
· spotřebitelé v souvislosti s předváděcími akcemi podali na ČOI 632 podnětů
· nejčastějším proviněním bylo nesplnění oznamovací povinnosti ze strany prodejce
· právní moci nabylo 260 pokut v souhrnné výši 29 140 000 Kč
· nejvíce pokud bylo uděleno v Ústeckém a Libereckém kraji, nejméně v Jihočeském a na Vysočině
· nejvyšší pokutu, 1 500 000 Kč, dostaly dvě společnosti
· opakovaně byly pokutovány nejméně tři desítky pořadatelů předváděcích akcí
· dvěma společnostem bylo navrhnuto odebrání živnostenského oprávnění
Podle ústředního ředitele ČOI Mojmíra Bezecného novela zlepšení přinesla, sebelepší zákon ale spotřebitele neochrání. „Přestože novela některé problémy spojené s organizovanými akcemi zmírnila a poskytla České obchodní inspekci větší přehled o podnikatelských aktivitách provozovaných mimo obchodní prostory, není všespasitelná. (…) Opakovaně doporučujeme zejména seniorům, a to i na preventivních přednáškách, aby na tyto vysoce rizikové akce nechodili. Jedině tak se vyhnou případnému psychickému nátlaku prodávajících a možné finanční ztrátě,“ uvedl Bezecný.
Olga Sehnalová, členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, která se problematice předváděcích akcí dlouhodobě věnuje, k výroční zprávě poznamenala: „Čísla hovoří jasně, tzv. šmejdi u nás stále nejsou na ústupu a zasluhují nejvyšší pozornost dozorových orgánů. ČOI v rámci svých možností odvádí velký kus práce. Otázkou je, nakolik inspekce může reagovat na skutečnost, že prodávající přesouvají své aktivity např. do oblasti podomního prodeje nebo využívají některých mezer ve stávající právní úpravě. V okolních zemích přitom podobné problémy nemají a tak se nepoctiví prodejci stahují k nám.“
K výši udělených pokut uvádí:
„Již loni jsem avizovala, že bych uvítala i informace, jak to s vyměřenými pokutami dopadlo a kolik živnostenských oprávnění bylo odebráno. Tyto informace však ve zprávě opět postrádám. Je nutné mít zpětnou vazbu, jak účinná různá opatření jsou. Pokud se dozvídáme pouze čísla o výši udělených pokut, ale nikoliv už to, zda byly skutečně uhrazeny, pak známe pouze polovinu pravdy a totéž platí o návrzích na odebrání živnostenského oprávnění. To jen potvrzuje mé přesvědčení, že k ochraně spotřebitele v České republice je potřeba konečně přistoupit více systematicky,“ je přesvědčena Olga Sehnalová.
Pro rok 2015 ČOI předpokládá, že bude problematika subjektů pořádajících předváděcí prodejní akce stejně aktuální jako v roce 2014, a to i přes skutečnost, že v 2. pololetí mírně klesl počet organizovaných akcí oznámených České obchodní inspekci. Signálem nového trendu může být zjištění, že se ve druhé polovině roku 2014 začaly mezi oznamovateli organizovaných akcí objevovat zahraniční firmy, což může souviset s přísnějšími právními úpravami pro pořádání organizovaných akcí v sousedních zemích.
„Pokud zjišťujeme, že se k nám šmejdi vracejí, pak je nutné se ptát proč, co děláme méně důsledně než v okolních zemích, a co můžeme, ať jako zákonodárci či dozorové orgány dělat jinak. Prosté konstatování stavu nestačí,“ dodává poslankyně Sehnalová, která se v Evropském parlamentu věnovala vyhodnocení účinnosti směrnice o nekalých obchodních praktikách.
Tento pátek také začíná v Tovačově další kolo spotřebitelských besed, které již několik let organizuje europoslankyně Sehnalová pro občany ve Zlínském a Olomouckém kraji. Besedy s názvem "Neúspěšný nákup. Co teď?" poradí jak reklamovat zboží či službu, jak vracet zboží a nepřijít o peníze či jak postupovat při změně obchodních podmínek. Více informací o besedách viz http://www.sehnalova.cz/besedy.asp
Celé znění tiskové zprávy ČOI je k dispozici pod následujícím odkazem: http://www.coi.cz/predvadeci-akce-pokuty-29-mil.-nc1354/