“Jsem ráda, že jsme našli shodu na tom, že tzv. asistenta rychlosti bude moci řidič kdykoliv vypnout, v textu nejsou ani povinné alkoholové zámky, jak bylo v minulosti mylně v některých médiích uváděno. Naopak jsme podpořili rychlejší zavádění prvků k přímé ochraně cyklistů a chodců, který se týká kabin nákladních vozidel s lepším přímým výhledem,” uvádí poslankyně.
Nové povinné bezpečnostní prvky budou zaváděny do vozidel postupně s odstupem několik let podle kategorií vozidel i typů bezpečnostních prvků. Co návrh v praxi přinese, odkdy, a čeho se řidiči nemusí obávat? Čtěte dále.
Jaké bezpečnostní a asistenční prvky návrh obsahuje?
Jedná se o celou řadu opatření – vyspělé systémy nouzového brzdění,
usnadnění možnosti montáže alkoholového imobilizéru, systémy na
rozpoznávání pozornosti řidiče, signál nouzového brzdění, zapisovač
údajů o nehodě, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování
tlaku v pneumatikách nebo systémy pro udržování vozidla v jízdním
pruhu. Vedle bezpečnostních opatření na ochranu cestujících ve vozidlech
návrh přináší také konkrétní opatření k předcházení smrtelným nehodám a
úrazům zranitelných účastníků silničního provozu, zejména cyklistů a
chodců, kam patří například tzv. přímý výhled z kabiny nákladního
automobilu nebo detekce překážek při couvání.
Bude inteligentní regulace rychlosti řidiče omezovat nebo zpomalovat vozidlo?
Ne, kontroverzní pasáž návrhu Komise o tom, že bude systém řidiče v
případě překročení rychlosti varovat zpětnou vazbou na akceleračním
pedálu (tedy že pedál plynu začne brnět nebo klást odpor), europoslanci
odstranili. Řidič bude mít rovněž možnost v případě potřeby systém
jednoduchým způsobem kdykoliv vypnout.
Může být černá skříňka zneužita, zavádí se do aut „Velký bratr“?
Evropský parlament podstatně zpřísnil pravidla, týkající se ochrany
osobních údajů a zajištění soukromí. Údaje, které zapisovač údajů o
nehodě zaznamenává a uchovává, nesmí obsahovat poslední čtyři číslice
rejstříkového kódu vozidla VIN ani žádné jiné informace, podle nichž by
bylo možné jednotlivě identifikovat konkrétní vozidlo či jeho řidiče.
Zapisovač nesmí být rovněž vysledovatelný a nesmí podléhat žádnému
stálému zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v
případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze
údajů o nehodách.
Bude se do aut instalovat tzv. alkoholový zámek?
Ne, žádné povinné foukání do automobilu před každým nastartováním.
Návrh pouze zavádí instalaci přípravy, která usnadňuje, v případě
potřeby, pozdější montáž alkoholových imobilizérů do motorových vozidel.
V některých zemích je alkoholový zámek již součástí výbavy nákladních
automobilů či autobusů, případně povinný pro řidiče, kteří byli v
minulosti usvědčení o požití alkoholu za volantem.
Nezdraží to vozidla?
Nijak drasticky. Náklady pro zavedení celého balíčku opatření do
osobního automobilu jsou odhadovány na deset tisíc Kč. Všechny
navrhované technologie jsou nicméně již v současné době na trhu dostupné
a standardně instalovány do stále většího množství vozidel. Z
předchozích analýz vyplývá, že díky velké konkurenci na trhu se cena
nových automobilů v posledních deseti letech pravidelně snižuje, ačkoliv
jsou vozidla technicky stále složitější. Díky masovému zavedení dojde
ke snížení nákladů výrobců automobilů díky úsporám z rozsahu.
Proč je potřeba modernizovat bezpečnostní prvky vozidel?
Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích EU
25 300 lidí, což je číslo, které v posledních čtyřech letech nijak
neklesá. Kromě toho je každým rokem při srážkách na silnicích EU vážně
zraněno dalších 135 000 lidí. Bez nových iniciativ v oblasti bezpečnosti
silničního provozu již dosavadní bezpečnostní opatření nedokážou
vyvážit dopady narůstajícího objemu dopravy. Očekává se, že navržená
opatření v následujících deseti letech pomohou zachránit až 3200
lidských životů a předejít 20 700 vážných zranění.
Kdy se tyto bezpečnostní prvky v autech objeví?
První fáze navrhovaných opatření začne být do nových modelů vozidel
instalována nejdříve za 3 roky, v případě vyspělých technologií (nouzové
brzdění) či požadavků na kabiny kamionů ještě o několik let později.
Návrh nyní ještě musí formálně potvrdit Evropský parlament a ministři
dopravy států EU.