„Za největší překážku v rozvoji dopravy na alternativní pohon je považována chybějící infrastruktura dobíjecích a čerpacích stanic a absence společných technických standardů v rámci EU. Mezi další překážky patří ale i špatná komunikace směrem k zákazníkům, vysoké ceny automobilů, svou roli hraje i pokračující technologický vývoj,“ uvedla česká europoslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).
Směrnice zavádí konkrétní cíle a počty v budování dobíjecích a čerpacích stanic na stlačený zemní plyn (CNG), vodík a další paliva. Jejich účelem je zajistit pohodlné cestování po Evropě na alternativní pohon do konce roku 2020. Hlavní roli v rozvoji infrastruktury má hrát privátní sektor, ovšem k dispozici by měl mít systém pobídek a podpor prostřednictvím evropských finančních nástrojů a programů, např. Nástroj pro propojení Evropy nebo Horizon 2020.
Europoslanci projednávali počty dobíjecích stanic pro elektromobily v jednotlivých členských státech. Zde došlo, oproti původnímu návrhu Komise, k vypuštění povinného počtu neveřejných dobíjecích stanic, kterých mělo být v případě ČR až 129 tisíc, a k podstatnému snížení povinného počtu veřejně dostupných míst pro dobíjení. „Zatím neznáme chování budoucích zákazníků, potřeby měst a obcí a další okolnosti. Proto jsem velice ráda, že se nám podařilo snést tato čísla z výšky na zem. V případě České republiky došlo ke snížení povinného počtu veřejných dobíjecích stanic skoro o polovinu z plánovaných třinácti tisíc na sedm tisíc, což je přijatelný kompromis,“ uvedla europoslankyně.
Ve členských státech, kde se již začínají prosazovat automobily na vodík, by do konce roku 2020 měly být čerpací stanice na tento pohon 300 km od sebe, v městských oblastech by měla připadnout minimálně jedna stanice na 250 000 obyvatel. Nové začnou budovat ale i státy, kde tohoto paliva zatím nebylo příliš využíváno. V případě CNG europoslanci navrhují interval rozmístění stanic maximálně po 100 km, v městských oblastech by v tomto případě měla připadnout minimálně jedna čerpací stanice na 100 000 obyvatel. Členské státy při plánování svých cílů mají vzít v potaz i zalidněné a městské oblasti, kde bude koncentrace vyšší.
Výbor pro dopravu a cestovní ruch odhlasoval mandát pro zpravodaje a kolektiv stínových zpravodajů k jednání s Radou o možné dohodě v tzv. prvním čtení. Konečné hlasování na plénu Evropského parlamentu se očekává na jaře roku 2014.