Dobré dopoledne, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně a vážení kolegové. Včera jsme žádali Poslaneckou sněmovnu o projednání kalamitní situace na dálnici D1. Jak už víte, vetem poslanců z hnutí ANO bylo hlasování o zařazení tohoto bodu znemožněno.
Já si vás dovoluji požádat o to, abychom znovu zvážili, zda si ta situace, která na D1 v posledních dnech a týdnech nastává, zda si skutečně nežádá, abychom toto téma na této schůzi projednali. Já o tom hovořím i z toho důvodu, že málo které téma v posledních dnech a týdnech tolik hýbe českou společností a ty reakce jsou nejenom od lidí, se kterými se potkávám u nás v kraji Vysočina, ale jsou na sociálních sítích, a jsou i v mediálním prostoru.
Všichni víme, že ta situace se nestala v minulém týdnu, nebo že ty příčiny nejsou z minulého týdne, že ty příčiny jsou dlouhodobé, a že už během podzimu odborníci upozorňovali na to, že v klimaticky nejsložitějším úseku dálnice D1 nechat po zimní období zúžený čtrnáctikilometrový úsek je hazard, a že to je hazard s lidskými životy. Já jenom připomínám, nevím, jestli si to všichni pamatujete, už tady jednou kalamitní situace na D1 obrovského rázu proběhla. A bylo to tuším v roce 2008, kdy došlo k hromadné havárii a bylo to opět v tomto úseku, a to tam ani to zúžení nebylo. Takže ten úsek je skutečně klimaticky velmi nepříznivý. A jestli si někdo myslel, že do 16. prosince nenasněží, tak já nevím jakým způsobem se k tomu vyjádřit. Já prostě mohu jenom konstatovat, že to je hazard. A myslím si, že veřejnost očekává od Poslanecké sněmovny, aby toto téma na této schůzi diskutovala, a aby poslala signál směrem k veřejnosti, že jí to není lhostejné, a že skutečně řešení této situace přijde v řádech dnů, maximálně týdnů. To je jedna rovina toho problému.
A pak je tady druhá rovina toho problému, a to je to, jakým způsobem se postavíme směrem do budoucnosti, aby podobné situace vůbec na páteřních komunikacích v ČR nemohly nastat. Možná se poslanci hnutí ANO domnívali, že naším cílem je snaha o odvolání pana ministra Ťoka. A já vám mohu říci, že se poslanci hnutí ANO mýlí. To, jakým způsobem je sestavena vláda je role premiéra a my v tuto chvíli nežádáme hlavu pana ministra Ťoka. My žádáme řešení té krizové situace na dálnici D1, protože toto od nás očekávají občané ČR.
A pak je tady druhá rovina, o které se tady včera zmínil pan kolega Skopeček a my jsme o ni hovořili už včera ráno na tiskové konferenci klubu KDU-ČSL. My tady máme několik let situaci na dálnici D1, kdy 30 až 40 % úseku mezi Prahou a Brnou je po většinu sezóny v omezeném provozu. A my tvrdíme, že je nesolidní vůči občanům České republiky od nich chtít, aby ti, kteří využívají pouze tento úsek dálnice D1 a žádné jiné dálniční úseky nevyužívají, aby platili poplatek za dálnici v plném rozsahu. Proto vyzýváme vládu, aby hledala řešení, jak pro rok 2019 řidičům, kteří užívají pouze úsek dálnice mezi Prahou a Brnem dálnice D1, aby byli osvobozeni od poplatku za dálnici.
Podle mého názoru je to možné vyřešit velmi jednoduše, a to je to řešení, které máme v okolí velkých aglomerací, tedy dopravním značením, kde je možné řidiče alespoň v obsahu do 3,5 tuny od dálničního poplatku osvobodit. A já k tomu vládu v tomto směru vyzývám. A navrhuji zařazení nového bodu na pořad této schůze, který by se jmenoval Informace vlády ČR k řešení krizové situace na dálnici D1. A pokud bude tento bod zařazen na pořad této schůze, tak navrhuji jeho projednání jako druhý bod zítra po 11 hodině. Po tom bodu, který navrhoval pan předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Faltýnek. A já předpokládám, že vládní koalice si tento bod prosadí. A alternativě jako první bod v pátek 21. prosince od devíti hodin. Děkuji vám za pozornost a také bych byl rád, kdybyste tento bod podpořili.