Strahovský automobilový tunel byl otevřen v roce 1997, ale jeho projekt vznikal již v 80. letech minulého století. V roce 2002, tedy pět let po svém otevření, byl v rámci hodnocení FIA (Mezinárodní automobilová federace) hodnocen jako devátý nejbezpečnější tunel v Evropě ze 30 testovaných.
„Strahovský tunel je zásadní součástí Městského okruhu. Umožňuje přímé spojení mezi Smíchovem a Břevnovem a jeho průjezdnost je naprosto klíčová pro fungování automobilové dopravy ve městě. Proto Praha plánuje investovat do oprav tunelu v následujících deseti letech až šest miliard korun. Veškeré práce budou rozděleny do čtyř různých etap, které nebudou v konfliktu s dokončením rekonstrukce Barrandovského mostu,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
„Strahovský tunel slouží nejen pražským řidičům již přes čtvrtstoletí, modernizaci potřebuje. Zvýší to i jeho bezpečnost, což je jednou z priorit současného vedení hlavního města,“ doplňuje primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda. V první etapě, která by měla začít v příštím roce, budou uskutečněny nezbytné průzkumné ověřovací a diagnostické práce na stavební a technologické části tunelu. Předpokladem je, že by práce měly být zahájeny na jaře. Tyto práce nebudou nijak ovlivňovat automobilový provoz.
První etapa počítá s průzkumem betonu a výztuže horní klenby, paty tunelu, desky vozovky a spodní klenby. Dále také ochranného systému a přístupových štol. Tyto a další dílčí práce jsou plánovány přibližně do poloviny roku 2026.
Ve druhé etapě (od června 2026 do října 2028), po skončení celkové rekonstrukce Barrandovského mostu, je v plánu prodloužit stávající odvodňovací šachty vedoucí z portálu Smíchov středem tunelu v délce asi 700 metrů. Poté bude následovat prodloužení šachty v celé délce tunelu a současně je v plánu vyrazit čtyři nové rozvodny, začít s výstavbou dvou trafostanic a vybudovat požární nádrž. I v této etapě by mělo být omezení provozu minimální, využity budou mimo jiné pravidelné noční uzávěry.
Třetí etapa se bude týkat vystrojování a zprovozňování nových technologií, a to až do poloviny roku 2031. Čtvrtá, a zároveň poslední, etapa bude zaměřena na výměnu povrchů vozovky a jejího odvodnění, instalaci bezpečnostních zařízení a celkovou modernizaci tunelu tak, aby mohl bezpečně sloužit nejen provozu automobilů, ale i pro případné ukrytí osob při ohrožení obyvatelstva, po dobu minimálně dalších 20 let bez nutnosti větší rekonstrukce. Ochranný systém Strahovského tunelu totiž slouží jako součást ochranného systému metra a je propojen s trasou B. Z metra může být zásobován elektrickou energií či například pitnou vodou.
Předpokládané rozložení financování:
2024 – 125 000 000 korun
2025 – 150 000 000 korun
2026 – 160 000 000 korun
2027 – 450 000 000 korun
2028 – 1 000 000 000 korun
2029 – 1 325 000 000 korun
2030 – 1 325 000 000 korun
2031 – 1 350 000 000 korun
2032 – 70 000 000 korun
2033 – 45 000 000 korun