„ePokuty zrychlí a zefektivní vymáhání přestupků a ušetří počet úředníků, kteří musejí přestupky řešit. Dosud se často stávalo, že na pokutách nešťastně vydělávaly některé zájmové skupiny kvůli nepřehlednému řešení sporů na stozích papírů. Umělá inteligence a teorie her teď přestupky lépe zkoordinuje a odstraní zbytečné konflikty pro obě strany. V praxi to pomůže nejen zvýšit bezpečnost Pražanů, ale opakovaní přestupkáři už si snad dají během své jízdy i větší pozor,” říká Zdeněk Hřib primátor hl. m. Prahy.
Umělou inteligenci v řešení dopravních sporů je možné využít například při zapojení teorie her. To je metoda, která snadně zpracuje konfliktní rozhodovací situace, kde dochází ke střetu zájmů (například zájem společnosti potrestat viníka, a naopak zájem viníka uniknout trestu). Sestavením matematického modelu daného konfliktu a pomocí výpočtů se pracovníci MF UK snaží nalézt co nejlepší strategie pro konkrétní účastníky takových konfliktů.
Druhou testovanou metodou je v zahraničí často využívané online řešení sporů. Tím jsou řešeny nejen reklamace e-shopů, ale právě i vymáhání pokut. Ve spolupráci s právní kanceláří se hledají legislativně správné postupy, které umožní proces automatizovat a tím opět umožnit zvýšení vymahatelnosti práva, ale zároveň snížení pracnosti na straně Magistrátu hlavního města Prahy.
„Přívětivější budou ePokuty nesporně i pro samotné viníky přestupků, protože svoje spory i reklamace budou moci díky automatizaci procesů v budoucnu řešit pohodlněji online prostřednictvím Portálu Pražana,” dodává Zdeněk Hřib primátor hl. m. Prahy.