1. Přesun prostředků do regionálních operačních programů (ROP).
Úspěšnost těchto operačních programů je velmi vysoká, navíc je zde převis poptávky nad nabídkou; prostředky budou vyhrazeny na rekonstrukce či stavbu školských zařízení (mateřských, základních a středních škol).
2. Přesun prostředků v rámci samotného OPVK do jiné prioritní osy.
Přesun nečerpaných prostředků v ose 3.1 na osu 1.1 - Zvyšování kvality ve vzdělávání - by znamenal výrazné zrychlení a zefektivnění čerpání peněz z EU. Dojde k účelnému čerpání na rozvoj vzdělávání.
3. Připravit smysluplné individuální národní projekty ministerstva školství.
Samotná příprava podle připomínek Evropské komise (viz dopis Aurélia Celília z EK) by se zaměřila na tyto možné oblasti: projekty pro zkvalitnění oblasti regionálního školství, terciární a celoživotní vzdělávání; zkvalitnění systému vzdělávání pedagogických pracovníků; analýza výsledků PISA, návrhy řešení a jejich implementace.
4. Přesun v rámci ESF z osy 3.1 na ministerstvo práce a sociálních věcí.
V tomto případě by mohly být prostředky využity v Operačním programu Lidské zdroje a zaměstnanost, například na rekvalifikaci.
Hrozba ztráty miliard korun je bohužel velmi reálná a na řešení již zbývá velmi málo času. Proto kromě rychlosti čerpání je důležitá i efektivita využití finančních prostředků. Pokud musíme nabízené evropské peníze využít pro smysluplné projekty, které zvýší úroveň českého školství. Možnost čerpání tak velkého množství finančních prostředků, tedy více než 50 miliard korun pro rozvoj školství, se nebude opakovat.