Pod průměrem jsou i výdaje na školství. A platy učitelů jsou poloviční oproti jiným vysokoškolsky vzdělaným lidem. Podle OECD pak nenabízí české školy žákům dostatek individuálního přístupu, což může být problémem v přístupu ke vzdělávání na vyšších úrovních – tedy střední a vysoký škola. Zpráva OECD rovněž říká, že je u nás nedostatek předškolních zařízení a že v této oblasti přibývá učitelů bez dostatečné kvalifikace.
České školství se bohužel propadá, což je bohužel výsledkem vlád pravice v posledních několika letech, kdy co ministr, to jiná koncepce a jiný směr. Je evidentní, že takto již není možné pokračovat. Je třeba jít cestou dlouhodobého výhledu české školství, které bude mnohem delší, než volební období, tedy čtyři roky. Je třeba pracovat na výhledu minimálně na jednu budoucí dekádu a přistupovat ke školství jako k prioritě budoucnosti a konkurenceschopnosti ČR.
I proto budeme v budoucích týdnech pořádat tzv. Národní kulaté stoly, na kterých budeme s odborníky a politiky napříč politickým spektrem hovořit o budoucnosti českého školství a jeho největších problémech.
Zpráva OECD by pro nás měla být obrovským varováním a nelze nad ní jen tak mávnout rukou. ČSSD již dnes připravuje koncepční řešení, které v blízké době představí veřejnosti.
Odkaz na zprávu OECD (v angličtině):
http://www.oecd.org/edu/EDUCATION%20POLICY%20OUTLOOK%20CZECH%20REPUBLIC_EN.pdf