Druhý největší evropský přístav Antverpy je důležitým logistickým centrem, které nabízí jedno z nejudržitelnějších, cenově nejvýhodnějších a také nejrychlejších dopravních spojení. S rozlohou 13 057 ha a s téměř 200 miliony tun přepraveného zboží ročně zdatně konkuruje největším přístavům na světě. Antverpy jsou velmi výhodnou destinací zejména pro zámořskou přepravu, neboť pro mnoho přepravních společností slouží jako takzvaný první i poslední přístav v Evropě. Ne bezdůvodně se přístavu říká „brána do Evropy“.
Mám proto obrovskou radost, že se České republice nyní podařilo s tímto strategickým přístavem navázat přímé nákladní železniční spojení. Nová pravidelná linka Czech Xpress, spojující Ústí nad Labem s Antverpami, byla oficiálně zahájena v antverpském přístavu dne 12. dubna. K symbolickému stisknutí tlačítka a odstartování prvního vlaku došlo za přítomnosti zástupce belgické ministryně pro mobilitu, předsedy přístavu Antverpy, náměstka ministra dopravy ČR Kamila Rudoleckého a představitelů belgické společnosti B logistics a jejich českého partnera ČD Cargo, kteří se podílejí na společném provozu.
České firmy tak mohou nově využívat tohoto rychlého, konkurenceschopného a především ekologického alternativního způsobu dopravy zboží, které by jinak muselo putovat po silnici. Expresní vlaky budou z obou destinací pravidelně vyjíždět až třikrát týdně a svého cíle by měly dosáhnout již za 24 hodin. Nový Czech Xpress s vysokými standardy kvality, který je v pořadí již 7. přímým železničním spojením evropské zelené sítě Xpress pod správou belgické společnosti B Logistics, vznikl jako reakce na vysokou poptávku ze strany společností v ocelářském a chemickém průmyslu a na trhu intermodální dopravy. Není tedy pochyb, že by nenašel své využití.
Železniční linka Xpress je velikým přínosem pro české vývozce, kterým se otevřením přímé linky Antverpy – Ústí nad Labem, nyní dostalo možnosti napojení na baltsko-severomořský železniční koridor. Pro Českou republiku to znamená nejen urychlení dopravy do Rotterdamu či obchodních metropolí v severní Francii, ale především propojení na námořní dopravu v antverpském přístavu. Hlavním cílem přímého spojení je tak poskytnout nové spolehlivé a konkurenceschopné možnosti dopravy všech konvenčních nákladů.
Čeští dopravci až doposud příliš nevyužívali možností, které jim moderní antverpský přístav nabízí. A je to škoda. Na nebývalý potenciál přístavu, který skýtá velké množství pracovních i podnikatelských příležitostí, jsem poukázala již během své poslední návštěvy Antverp společně s misí českých a belgických podnikatelů, kterou jsem uspořádala loni v červnu se svým kolegou europoslancem Phillipem De Backerem. Věřím, že již tato návštěva byla zárodkem vzniku užší spolupráce mezi českými a belgickými firmami, a že i nové pravidelné železniční spojení tuto spolupráci dále usnadní a posune ji zase o úroveň výš.
I proto má projekt Czech Xpress moji velkou podporu již od samotného počátku. Je nejen propojením dvou zemí vyrábějících nejlepší pivo na světě, ale především propojením dvou významných ekonomických center s velkými podnikatelskými příležitostmi a obrovským potenciálem pro růst. Globalizace, tlak na ochranu životního prostředí i růst světové ekonomiky je motivací pro změnu modálních podílů mezi jednotlivými druhy přeprav zboží. Zaměření na železniční dopravu je patrně nevyhnutelným krokem k řešení problematiky přetížených silničních komunikací. A projekt Czech Xpress je jedním z takových pozitivních příkladů. Efektivní, rychlá, spolehlivá a především k přírodě šetrná doprava je páteří vnitřního trhu a důležitým prvkem evropské integrace. K dosažení těch nejlepších výsledků však musíme spolupracovat na národní i mezinárodní úrovni. Rozvíjejme proto přeshraniční partnerství, pobírejme z nich užitky a pracujme společně na vybudování inovativní, udržitelné a konkurenceschopné Evropy!
Martina Dlabajová