Mgr. Bc. David Šimek , MBA

  • KDU-ČSL
  • Svitavy
  • senátor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,12. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

01.03.2024 14:07:00

Provozovatelé táborů jsou zatíženi podmínkami, představující neúnosnou překá

Provozovatelé táborů jsou zatíženi podmínkami, představující neúnosnou překá

Projev na 94. schůzi Poslanecké sněmovny 1. března 2024 k vodnímu zákonu

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

já si dovolím předložit pět pozměňovacích návrhů, které zde postupně představím. První pozměňovací návrh vedený pod číslem 4023 předkládáme společně s kolegy Janou Krutákovou, Klárou Kocmanovou, Janem Burešem a Milošem Novým. Týká se vyvratitelné domněnky převažujícího veřejného zájmu. Pozměňovací návrh reaguje na novou směrnici Evropského parlamentu a Rady, která mění směrnici o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, známou jako RED III. Do ní byl nově vložen článek 16e, podle kterého mají členské státy zajistit v procesech plánování výstavby a provozu (u?) jmenovaných záměrů v oblasti obnovitelných zdrojů energie uplatňování vyvratitelné domněnky, podle které jsou vyjmenované projekty v převažujícím veřejném zájmu a slouží veřejnému zdraví a bezpečnosti.

Tento pozměňovací návrh řeší právě transpozici tohoto čl. 16c do vodního zákona a do zákona o ochraně přírody a krajiny. Navrhuje se tedy uplatnění vyvratitelné domněnky na celém České republiky, s výjimkou lokalit soustavy Natura 2000, zvláště chráněných území a ploch, kde se vyskytují vybrané zvláště chráněné druhy s národním významem, a migračních koridorů, které jsou součástí biotopu vybraných zvláště chráněných druhů velkých savců. Toto omezení se opírá především o státní energetickou koncepci.

V případě vodního zákona není územní omezení aplikace vyvratitelné domněnky navrhováno. Nicméně v souladu s návrhem vnitrostátního plánu v oblasti klimatu a energetiky má být uplatnění vyvratitelné domněnky v případě obou zákonů vtaženo na všechna zařízení využívající obnovitelné zdroje, vyjma těch využívajících energií vodního toku, tedy zejména malých vodních elektráren. U nich plán nepředvídá významný rozvoj a zároveň se často dotýká lokalit, u kterých se předpokládá jejich budoucí využití pro obnovu přírody. Kvůli dodržení transpoziční lhůty se navrhuje, aby úprava obsažená v tomto pozměňovacím návrhu nabyla účinnosti k 1. červenci 2024.

Druhý pozměňovací návrh pod číslem 4024 upřesňuje sazbu poplatku za odběr pitné vody. Kde má postavit najisto, že snížení sazby poplatku za odběr podzemní vody určené pro zásobování pitnou vodou se uplatní pouze v případech, kdy je touto pitnou vodou zásobeno obyvatelstvo, nikoliv případech jiného zásobování pitnou vodou, jako je například v lázeňství, zemědělství nebo potravinářství.

Třetí pozměňovací návrh pod číslem 4026 navazuje a je to návrh, který byl už jednou probírán ve výboru pro životní prostředí a dochází zde k jeho lehké úpravě. Týká se kontinuálního sledování znečištění a odpadních vod. Pozměňovací návrh nově formuluje § 38a, který má být vládním návrhem doplněn do vodního zákona a který se týká kontinuálního sledování znečištění odpadních vod.

Po diskusi na výboru pro životní prostředí navrhujeme se spolupředkladateli původní pojem měření, který byl v souvislosti s monitoringem znečištění odpadních vod použit ve vládní předloze, nahradit vhodnějším termínem a to sledování. Také odstraňujeme určité nejasnosti ohledně stanovení místa, kde je toto kontinuální sledování prováděno. Dále také zaváděna systémová výjimka pro teplárny a elektrárny, které používají chemické látky pouze k chemické výrobě vody, omezování emisí znečišťujících látek do ovzduší a podobných činnostech spojených s energetickým provozem, ve kterých nedochází k žádné další průmyslové činnosti, například chemické výrobě. U těchto provozů, přítomnost některých sledovaných látek v odpadní vodě - typicky se jedná o kadmium a rtuť - souvisí s využíváním palivem ve vypouštěných odpadních vodách, se však tyto látky vyskytují v minimálních koncentracích. Navíc z logiky věci není možné jejich masivní uvolnění, protože nejsou v provozech skladovány.

Nyní dva pozměňovací návrhy, které se týkají mládežnických organizací a letních táborů. Ti z vás, kdo jste někdy byli na táborech typického stanového typu, to znamená tábory čistě na zelené louce, žádné rekreační zařízení ROH, ale přijede se na zelenou louku, postaví se stanová základna a po 14 dnech se zbourá. Odjede se a zůstává opět zelená louka. Těch se týkají tyto dva pozměňovací návrhy.

První pod číslem 4027. Zde navrhujeme rozšířit počet výjimek z povinnosti získání povolení k nakládání s vodami na případ, kdy jde o vypouštění odpadních vod při provozu dětského tábora přírodního typu, tedy takového, kde jsou účastníci ubytováni ve stanech. Současná právní úprava vyžaduje, aby pořadatel tábora vždy získal povolení vodoprávního úřadu k nakládání s odpadními vodami, a to bez ohledu na charakter tábora. Provozovatelé táborů jsou tak zatížení podmínkami, které v praxi představují organizačně a ekonomicky neúnosnou překážku.

Tento pozměňovací návrh toto odbourává a zároveň stanoví podmínky, které tuto výjimku odůvodňují v ucelené části škály případů to se zachováním dostatečných záruk z hlediska ochrany vod a zároveň adekvátního prostoru pro pořádání nejméně environmentálně zatěžujících táborů. Je stanoveno, že počet účastníků tábora ve věku do 15 let nesmí překročit 60 osob. Ubytování účastníky musí být zajištěno výhradně ve stanech a musí být provedena opatření k zamezení ohrožení jakosti povrchových vod.

Skutečně už dnes víme v České republice, že spousta táborů, které, když se zřizují, tak vodoprávní úřady po nich vyžadují, aby vytvářely speciální jímky, kde bude vlastně, kde budou ukládány odpadní vody a budou odváženy. Právě ti z vás, kteří stejně kdy byly na táborech tohoto typu, víte, že se to vždy řešilo nějakým trativodem, případně nějakým biologickým opatřením a právě toto, tento pozměňovací návrh se snaží, aby fungovalo i nadále.

Poslední pozměňovací návrh, který předkládám pod číslem 4045, se týká úpravy výjimky pro některé tábory v záplavových územích. Víte, že současný vodní zákon povoluje to, aby historické tábory mohly v aktivních zónách nadále fungovat a být provozovány. Nicméně tak, jak se vyvíjí klima v krajině, přichází různé environmentální změny, kůrovcové kalamity, vysychání krajiny a podobně, krajina se mění.

Navíc přichází spoustu nových oddílů mládežnických organizací, zvyšují se počty dětí a i tyto organizace hledají nová místa, kde by chtěly své táborové základny budovat. Právě kde jinde budovat táborovou základnu než poblíž vody a vesměs vždy v aktivní zóně. Tento pozměňovací návrh navrhuje právě, aby i v nových lokalitách, nejenom v těch historických, mohly tyto tábory vznikat.

Moc děkuji za jejich podporu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama