Mgr. Bc. Pavel Herman, MBA, MPA, LLM

"Žádná moc nesmí platit více než zákony." Cicero
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,95. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.02.2017 20:24:03

Přednostní přestupek je nesmysl: Vychází se z míry podílu zavinění

Přednostní přestupek je nesmysl: Vychází se z míry podílu zavinění

Vzhledem k neodbornosti práce státních úředníků a podvodného chování advokátních šmejdů jsem se stal svědkem, kdy se advokát snažil nalhat svému klientovi, že se dopravní nehoda posuzuje podle přednostního přestupku.

Přednostní přestupek neexistuje:

Existence tohoto přednostního přestupku by tak jasně dokládala, že poslanci v zákonodárném orgánu by museli svým hlasováním ve sněmovně vyrobit právní zmetek. Takový přestupek ovšem naštěstí v českém právním řádu vůbec neexistuje.

Vyšetřování nehod podle neexistujícího přednostního přestupku:

Mnoho nehod by se tak v praxi muselo kvalifikovat úplně jinak. Docházelo by k takovým právním nepořádkům, kdy první řidič, který překročí na hlavní silnici rychlost přesahující o 20 km/h, ačkoliv by mu druhý řidič z vedlejší silnice nedal přednost, že by první řidič byl podle této nesmyslné právní metody viníkem nehody,

Nedání přednosti v jízdě je středně závažný dopravní přestupek:

Nedání přednosti v jízdě dopravním přestupkem za který řidič obdrží 4 body v rámci bodového systému hodnocení řidičů. Podle § 125c / 1f)8 se jedná o středně závažný přestupek a ve správním řízení za něj hrozí bloková pokuta v hodnotě 2500 korun nebo sankce 2500 – 5000 korun v případě zahájení správního řízení. Za spáchání tohoto přestupku se udělí i zákaz činnosti řízení motorových vozidel na 1 – 6 měsíců.

Střední překročení rychlosti v obci do 20 km nebo mimo obec do 30 km:

Za spáchání dopravního přestupku „střední překročení rychlosti“ jsou řidičům přičítány 2 body v rámci bodového systému hodnocení řidičů. Jedná se tedy o jeden z „méně závažných“ přestupků. Přestupek je možné vyřešit na místě s udělením blokové pokuty do 1.000 korun nebo v případě správního řízení hrozí sankce 1.500 korun až 2.500 korun.

U nehod se vychází z míry zavinění:

Spoluzavinění poškozeného: Určuje se vzájemný vztah mezi jednáním poškozeného a škůdce a stanovení podílu, jímž sám poškozený přispěl ke škodlivému následku. Zásadně se vychází z míry zavinění každého z nich a zvažovat je třeba veškeré příčiny vzniku škody, spočívající jak v jednání škůdce tak v jednání poškozeného.“

Zdroj: https://www.epravo.cz/top/soudni-rozhodnuti/spoluzavineni-poskozeneho-27486.html

Skutečnost je ovšem taková, že ačkoliv spáchal řidič jedoucí rychlostí přesahující 20 km/h přestupek, tak není tento přestupek zaviněním nehody, protože řidič nedostal přednost od řidiče jedoucího z vedlejší silnice.

Případ nedání přednosti vs. rychlá jízda podle rozsudku Nejvyššího soudu ČR:

Řidič VW Passat jel na osmdesátce po hlavní silnici rychlostí 120 km/h. V důsledku nepřiměřené jízdy vyšší než maximální rychlosti nepřizpůsobil své chování i rychlost jízdy zejména svým schopnostem a vlastnostem vozidla i dopravně technickému stavu pozemní komunikace. Podstatou problému ovšem bylo, že tomuto řidiči nedalo přednost vozidlo jedoucí z vedlejší silnice.

Nejvyšší soud zdůrazňuje, že primárně je vina na tom, kdo nedal přednost v jízdě:

V posuzovaném případě spočívala dopravní nehoda ve střetu dvou vozidel na křižovatce hlavní silnice s vedlejší silnicí, přičemž vozidlo obviněného jelo po hlavní silnici a vozidlo poškozeného vjelo do křižovatky z vedlejší silnice. Obecně vzato, je za takový střet zásadně odpovědný řidič, který do křižovatky vjede z vedlejší silnice, neboť jeho povinností je dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní silnici. Samotná okolnost, že řidič, který má přednost v jízdě, jede rychlostí přesahující stanovený limit, nic nemění na povinnosti řidiče přijíždějícího z vedlejší silnice dát přednost v jízdě řidiči přijíždějícímu po hlavní silnici. Přednost řidiče jedoucího po hlavní silnici tedy nezaniká jen v důsledku toho, že tento řidič jede nedovolenou rychlostí. Příčinou střetu pak je skutečnost, že řidič přijíždějící po vedlejší silnici nedal přednost v jízdě. Překročení dovolené rychlosti řidičem jedoucím po hlavní silnici může mít pouze omezený význam, a to v podstatě jen z hlediska míry následku vzniklého ze střetu, za který ovšem primárně odpovídá řidič vozidla přijíždějícího z vedlejší silnice. Tyto zásady vyplývají z toho, že porovnají-li se povinnosti obou řidičů, je povinnost dát přednost v jízdě kvalitativně vyšším stupněm povinnosti, než je povinnost dodržet limit dovolené rychlosti.

Toto usnesení judikatury Nejvyššího soudu má své opodstatnění, protože nedání přednosti v jízdě samo o sobě nehodu způsobit může, ale rychlost sama o sobě nikdy.

Na druhou stranu se někdy vychází z okolností:

Jestliže řidič, který přijíždí po vedlejší silnici, nedá přednost v jízdě řidiči přijíždějícímu po hlavní silnici, odpovědnost za jejich střet a za případné další následky jsou zásadně na řidiči, který přijel do křižovatky po vedlejší silnici. Jestliže však řidič na hlavní silnici jede rychlostí výrazně překračující maximálně povolenou rychlost, čímž řidiči přijíždějícímu do křižovatky po vedlejší silnici znemožní, popř. podstatně ztíží, aby mu dal přednost v jízdě, pak není vyloučena jeho odpovědnost nebo spoluodpovědnost za případnou kolizi. R 45/2005-I

Výrazné překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy motorového vozidla v obci (např. o více než 70 %) je porušením důležité povinnosti uložené řidiči motorového vozidla právními předpisy (§ 18 odst.4 zák.č.361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů), protože takové porušení má zpravidla za následek velmi reálné nebezpečí pro lidský život a zdraví.

Podle agentury JPP je snad jakousi hranicí překročení rychlosti o 70%. Do této hranice se o vině můžeme dohadovat a vinit spíš nedání přednosti, od této hranice je to na dohadování nebo spíš rychlosti

Výraz kvalitativní je shledán u povinnosti, ale co u přestupku:

Vyšší překročení rychlosti - v obci o 20 km a více nebo mimo obec o 30 km je jedním z méně závažných přestupků. 

Nedání přednosti v jízdě - jedná se o středně závažný přestupek.

Vysoké překročení rychlosti - v obci o 40 km a více nebo mimo obec o 50 km a více - jedná se o závažnější přestupek. 

Zdroje: 

Nejvyšší soud v usnesení ze dne 4. 2. 2009, sp. zn. 7 Tdo 38/2009

Draštík, A.; Fremr, R; Durdík, T; Růžička, M; Sotolář, A. a kolektiv - Trestní zákoník. Komentář I. díl. Praha: Wolters Kluwer, a. s., 2015 ISBN: 978-80-7478-790-4

Nejvyšší soud z uvedené řady ve věci č.j. 5 Tdo 1173/2004

Více zde: 

http://www.dopravniinzenyrstvi.cz/clanky/nedani-prednosti-vozidlu-jedoucimu-nedovolenou-rychlosti/

http://www.znaleckyportal.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=226:interpretace-vysledku-analyzy-v-otazce-qprednosti-v-jizdeq&catid=205:doprava-obecne&Itemid=307

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama