Děkuji vám za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vám návrh zákona o některých opatřeních proti šíření teroristického obsahu online. Přestože tento typ trestného obsahu se v České republice vyskytuje relativně málo, v některých jiných členských státech Evropské unie je situace velmi odlišná. Proto hrozí, že když se v jednom členském státu informační platformy teroristického obsahu zbaví, přesune se tento obsah na platformu státu jiného a bude se dále veřejně šířit. Evropská unie minulý rok proto přijala nařízení číslo 784, aby zavedla efektivní a jednotné postupy proti teroristickému obsahu ve všech členských státech. Teroristický obsah se jednoznačně definuje na úrovni Evropské unie. Členské státy, a to je důležité, nemohou toto vymezení ve svých vlastních zákonných normách rozšiřovat.
A další důležitá věc, aby nedošlo k nějaké dezinterpretaci, o čem tady diskutujeme, jedná se pouze o veřejně šířený obsah. Tento zákon nijak neřeší soukromou komunikaci. Může jít například o pachatelem pořízené záběry z útoku na mešitu na Novém Zélandu, které se masivně šířily, nebo z takzvaných džihádistických poprav. Takový obsah podporuje teroristy a jejich cíle. Naopak nemůže jít o normální zpravodajství nebo jakýkoliv typ vědeckých studií, ať si o nich kdokoliv myslí cokoliv. Klíčové je, že pokud policie označí nějaký konkrétní obsah za teroristický, má hostingová služba povinnost jej stáhnout, a to obvykle do jedné hodiny. Někdy bude ovšem tato lhůta delší, bude záležet na konkrétní situaci. To je podrobněji vymezeno v samotném zákoně.
Příkazy k odstranění lze používat i přeshraničně, ale pokud budou adresovány českým platformám, mohou je naše orgány přezkoumávat. Pokud se na nějaké hostingové službě bude teroristický obsah vyskytovat často, bude mít povinnost podniknout přiměřené kroky ke snížení jeho výskytu. Žádnou platformu není možné nutit k aktivnímu vyhledávání takového obsahu, o tom se vůbec tato předloha nezmiňuje, ani k nasazení filtrů při nahrávání obsahu uživatelem. Rovněž toto není řešeno v rámci dané předlohy.
Hostingové služby a uživatelé, kteří na nich sdílejí obsah, se proti jeho odstranění budou moci bránit soudně. Předložený návrh zákona nejde nad povinnost plynoucí z nařízení, postupy - a to chci zdůraznit - my nerozšiřujeme jako Česká republika žádným způsobem nařízení, implementaci toho evropského návrhu. Postupy podle nařízení pouze navazujeme na postupy podle českého práva a tam, kde to nařízení vyžaduje, zavádíme přestupky. Sankce za přestupky jsou v návrhu zákona umírněné, ale na ty, kdo příkazy k odstranění obsahu zatvrzele nerespektují, dopadnou vyšší sankce stanovené právem Evropské unie.
Hlavní roli v provádění nařízení stanoví zákon třem orgánům. Policie, konkrétně útvar pověřený bojem proti terorismu, bude teroristický obsah vyhledávat a vydávat ony příkazy k odstranění IT poskytovatelům hostingových služeb u nás i v zahraničí. Ministerstvo vnitra bude přezkoumávat, zda cizí příkazy k odstranění, které byly adresovány našim hostingovým službám, nejdou nad rámec nařízení a Listiny základních práv EU. A konečně Český telekomunikační úřad bude dohlížet nad tím, jak platformy reagují na výskyt teroristického obsahu a případně bude ukládat pokuty za přestupky.
Nařízení číslo 784 mělo roční adaptační lhůtu, ta uplynula v červnu, kvůli volbám do Poslanecké sněmovny a krizovým situacím způsobeným ruskou agresí máme při přijímání tohoto zákona zpoždění, stejně jako zhruba polovina dalších členských států Evropské unie. Děkuji vám za pozornost a ještě jednou bych chtěl zdůraznit, že náš návrh nejde absolutně nad rámec toho, co máme implementovat z nařízení Evropské unie, a zároveň bych chtěl říci, že se tady jedná pouze o veřejný obsah a daná zákonná norma se nezabývá žádným způsobem soukromou komunikací jakéhokoliv způsobu. Děkuji.