Mgr. Bohuslav Sobotka

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

30.05.2016 11:45:00

Každý, kdo se snaží něco dělat, tak logicky naráží na odpor, na byrokracii

Každý, kdo se snaží něco dělat, tak logicky naráží na odpor, na byrokracii

Přepis projevu předsedy vlády na 28. sněmu Hospodářské komory:

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se ve čtvrtek 26. května 2016 zúčastnil 28. sněmu Hospodářské komory v Olomouci. Premiér ve svém projevu zdůraznil priority vlády, jako jsou snižování administrativní zátěže, efektivní čerpání EU fondů, posuzování vlivu na životní prostředí u dopravních staveb, digitální agenda a boj proti daňovým únikům.

Vážený pane prezidente Hospodářské komory, vážení hosté, vážené dámy, vážení pánové,

myslím, že je logické, že Hospodářská komora je kritická. Patříte mezi lidi, kteří se snaží něco dělat, a ve střední Evropě už máme takovou tradici, že každý, kdo se se snaží něco dělat, tak logicky naráží na odpor, na problémy, na byrokracii. Je důležité, abychom o tom společně mluvili. Můžeme se vzájemně kritizovat, můžeme spolu i nesouhlasit, ale je důležité, abychom měli schopnost si vyměňovat argumenty a aby nás spojovala dobrá vůle věci měnit a věci zlepšovat. Děkuji za vystoupení pana prezidenta Dlouhého. Jsou to věci, o kterých spolu jednáme, není to pro mě žádné překvapení a mým cílem je, abychom skutečně dokázali ty procesy, které ovlivňuje vláda a zákony, které vláda připravuje nebo jsou v legislativním procesu nastavit tak, aby nekomplikovaly podnikatelům situaci a přispěly k hospodářskému růstu a zaměstnanosti.

Rád jsem přijal pozvání na dnešní sněm Hospodářské komory, setkáváme se na této půdě od nástupu vlády už potřetí. Chci zdůraznit, že Hospodářská komora je pro vládu důležitý konzultační partner. Díky svým regionálním komorám má také Hospodářská komora význam i pro kraje pro jejich rozvoj pro regiony. Rád bych proto využil tohoto svého vystoupení na vašem fóru, abych vedl diskuzi o tom, na jakých prioritách můžeme společně pracovat, abychom docílili hospodářského růstu a dosáhli také rovnoměrného rozvoje v celé České republice.

Současná situace, ze které můžeme vycházet: české ekonomice se dobře daří, zažíváme v těchto letech silný hospodářský růst. V loňském roce jsme rostli nadprůměrně. Přebytek státního rozpočtu letos v dubnu představoval 30,5 mld. korun, saldo rozpočtu ve všech měsících tohoto roku bylo pozitivnější, než v roce minulém. Patříme do skupiny nejméně zadlužených zemí Evropské unie a naše veřejné finance jsou v tuto chvíli v dobré kondici.

Roste export, denní vývoz z České republiky v loňském roce činil přes 10 mld. korun a navýšil se na 260 mld. korun. To je důsledek také lepší koordinace a důslednější podpory ekonomické diplomacie, o kterou jsme se ve vládě přičinili. Řada z vašich členů měla příležitost doprovázet členy vlády a politické reprezentanty na zahraničních misích, aktivně se snažíme vytvářet nové obchodní příležitosti a otevírat našim podnikatelům nové trhy.

Na růstu příjmů státního rozpočtu se pozitivně projevuje rekordně vysoká zaměstnanost. Jsme nyní v situaci, kdy máme spíš nedostatek pracovní síly, na trhu práce, je tady 120 tisíc volných míst, které by náš průmysl a naše hospodářství potřebovaly obsadit. Znamená to mimo jiné, že potřebujeme posun vpřed i v oblasti vzdělávání a potřebujeme posun vpřed v oblasti odměňování. Pokud chceme zachovat trajektorii hospodářského růstu, musíme motivovat i zaměstnance, musíme jim nabídnout odpovídající perspektivu a musíme mít také praktický vzdělávací systém pro mladou generaci.

Růst v loňském roce byl velmi pozitivně ovlivněn jednorázovým faktorem dočerpání evropských prostředků. To mělo zhruba 1 % vliv na růst české ekonomiky v loňském roce. Už je to ale minulost, vláda se teď musí kromě dokončení administrace starých evropských fondů prioritně a primárně soustředit na rozjezd čerpání nových evropských fondů.

Tady nesmíme ztratit dynamiku a musíme maximálně využívat synergický efekt, který investice z evropských zdrojů v naší ekonomice mají. To, že ho mají, ukázala rekordně dobrá čísla loňského roku. Je tady řada věcí, se kterými jsem nespokojen jako předseda vlády, proto jsem mj. svolal i mimořádné jednání všech ministrů kteří mají na starosti přípravu nových evropských fondů. Je nutné, aby to každý člen vlády, který je v této věci odpovědný vnímal jako svojí jednoznačnou prioritu. Pravidelně se také na vládě zabýváme tím, v jakém stavu je příprava na nové evropské fondy a mým cílem je, abychom skutečně letos výrazným způsobem rozjeli čerpání evropských prostředků.

Pokud jde o další věci, které ovlivňují podnikatelské prostředí.V první řadě je to omezování nekalých praktik. Schválili jsme vládní novelu insolvenčního zákona, kde jsme reagovali na řadu znepokojujících podnětů, které jsme dostali mj. i od podnikatelské veřejnosti. Schválili jsme zákon o významné tržní síle, nový zákon o veřejných zakázkách.

Zcela zásadní výzvou pro vládu je boj proti daňovým únikům a s tím také souvisí častá legalizace výnosů z trestné činnosti. Jde o to, abychom nastavili rovné, férové, podnikatelské prostředí.

Souhlasím s tím, že trvalým úkolem vlády je snižování administrativní zátěže. Je potřeba, abychom využívali nástroje, které máme k dispozici. Např. na Ministerstvu průmyslu a obchodu funguje permanentní pracovní skupina, která se snaží každý rok přijít s konkrétními návrhy a jednoznačně tyto iniciativy mají moji podporu.

Chceme snížit práh pro vstup do podnikání, jsme připraveni vést debatu o konkrétních námětech, se kterými hospodářská komora bude přicházet, tak aby na ně vláda mohla reagovat.

Já vidím jako velkou šanci pro snížení byrokracie větší zapojení elektronických řešení. Státní správa na to není ještě stále dostatečně připravena. I tady vidím jako prioritu, abychom posunuli elektronizaci státní správy, a opět jsme připraveni spolupracovat se všemi iniciativami, které z oblasti IT sektoru budou přicházet.

Měl jsem možnost se v minulých dnech seznámit s vaším návrhem na právní elektronický systém, který zde před malou chvílí prezentoval prezident Hospodářské komory. Požádal jsem ministra průmyslu a obchodu, aby prověřil možnosti jeho implementace, legislativní i technickou. Požádal jsem ho, aby byla zřízena pracovní skupina na Ministerstvu průmyslu a obchodu, která by řešila jeho návaznosti na další informační systémy, které spravuje a provozuje stát. Chci říci, že tento projekt má moji podporu. Teď je důležité, abychom našli optimální podobu legislativní a technickou, aby to byl projekt, který bude pro podnikatele skutečně efektivní a bude jim z hlediska jejich činnosti pomáhat.

Když mluvím o elektronizaci státní správy, je potřeba se také jasně vyjádřit k procesu digitalizace. To je technologická změna, která je před námi. Bude velmi důležitá zejména pro naši zemi, která se vyznačuje velkým podílem průmyslové výroby a velkým podílem strojírenství. Vláda má akční plán digitalizace, stanovili jsme si konkrétní kroky v oblasti průmyslu, vědy, veřejné správy. Teď je myslím velmi důležité dohlížet na to, abychom tyto závazky, které jsme si řekli, plnili. Nutně potřebujeme koordinátora. Vláda rozhodla o tom, že tato agenda bude koordinována přímo na Úřadu vlády prostřednictvím tajemníka pro evropské záležitosti Tomáše Prouzy.

Pokud jde o podporu podnikatelských aktivit, klíčové jsou tady z pohledu vlády, z toho co může udělat, veřejné investice. V současné době řešíme problém starých povolení, starých posudků, vlivu na životní prostředí u klíčových dopravních staveb. Chci vás informovat, o tom, že jsme odmítli kapitulovat před požadavky Evropské komise na to, abychom u všech dopravních staveb realizovali znova celý proces posuzování vlivu na životní prostředí. Máme tady klíčové stavby dopravní infrastruktury, které jsou ve vysokém stádiu přípravy. Jsou vykoupeny pozemky, v drtivé většině je i územní rozhodnutí a jediné co chybí pro vydání stavebního povolení je právě posouzení vlivu na životní prostředí podle nové legislativy.

Jednáme velmi intenzivně s Evropskou komisí, vláda připravuje zákon, který pro 11 klíčových dopravních staveb, jako je pokračování dálnice D11, výstavba D35, výstavba D6 nebo třeba posledního úseku D1 na střední Moravě, zajistí rychlý proces posouzení vlivu na životní prostředí, aniž bychom museli absolvovat novou EIA. Jednoznačně bych chtěl také požádat Hospodářskou komoru o podporu tohoto zrychleného režimu, budeme ho potřebovat rychle prosadit i na půdě poslanecké sněmovny a byl bych rád, aby u těch 11 klíčových dopravních staveb proces posouzení vlivu na životní prostředí byl hotov letos na podzim, aby mohla být ještě letos vydána stavební povolení a příští rok už se tyto klíčové dopravní stavby mohly soutěžit.

Čeká nás zásadní změna investiční přípravy staveb. Tak, jak dnes máme nastavena pravidla, nejsme schopni rychle, efektivně veřejné stavby připravovat a budovat. Čeká nás do budoucna otázka připojení a pokrytí vysokorychlostním internetem, napojení na síť vysokorychlostních železnic. Naše legislativa není v takovém stavu, aby nám umožnila v reálném čase plánovat takovéto klíčové dopravní infrastrukturní investice. Je potřeba její revize Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo novelu stavebního zákona a velmi brzy nad ní bude bude vláda diskutovat, jestli naplňuje očekávání, která do toho jak vláda, tak i podnikatelský sektor vkládá.

Dámy a pánové, není pochyb, že pro Českou republiku, jako zemi, která je výrazně orientovaná na vývoz svého zboží a služeb, je klíčové propojení s našimi nejzajímavějšími a nejdůležitějšími trhy. Máme velký potenciál, jsme schopni jej prodat, ale je pro nás samozřejmě důležité funkční propojení s našimi obchodními partnery a prostředí, ve kterém se v oblasti globální ekonomiky pohybujeme.

Klíčovým trhem pro Českou republiku zůstává eurozóna a Evropská unie, myslím, že i v našem hospodářském zájmu je udržení Schengenu tak, aby Schengen naše podnikání v Evropě nekomplikoval, a je v našem zájmu i udržení a modernizace vnitřního trhu Evropské unie a zachování Velké Británie jako součásti Evropské unie. Souhlasím s varováním, které Hospodářská komora zveřejnila ve vztahu ke zvažovanému odchodu Velké Británie z Evropské unie. Myslím, že je potřeba, aby Británie v Evropě zůstala a abychom byli schopni dotáhnout do konce reformy, které se týkají co nejlepšího možného fungování vnitřního trhu Evropské unie.

Samozřejmě, že je pro nás důležité pronikat do Číny, Indie, Turecka, vracet se do Spojených států nebo do jižní Ameriky, ale klíčovým trhem v příštích letech pro nás je a zůstane trh eurozóny a musíme mít zájem na jeho stabilitě a na rovných a spravedlivých podmínkách i pro naše podnikatele, kteří tam vyvážejí své zboží a služby.

Navzdory tomu, že se zhoršuje globální bezpečnostní situace a přibývají rizika, jsem rád, že Česká republika zůstává bezpečnou zemí, i to je důležité pro investory a vaše investice a já doufám, že budeme schopni podpořit i stabilitu celé Evropy a že Česká republika bude i nadále zemí, která bude vytvářet dobré a stabilní podmínky a právní prostředí pro vaše podnikání a pro všechny investice, kterou mohou modernizovat naši zemi a mohou zlepšit životní úroveň našich občanů. Tolik alespoň několik poznámek k prioritám, které vidím a které máme společné s podnikatelským hospodářským prostředím v České republice.

Ještě jednou děkuji za vaše pozvání a znovu platí podaná ruka ze strany vlády České republiky, pokud jde o konkrétní projekty, které podnikatelům v našem státě mohou pomoci.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama