Mgr. Bohuslav Sobotka

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.06.2011 10:21:00

Když to špatně spočítám, svedu to na Řecko

Když to špatně spočítám, svedu to na Řecko

Česká republika je za této vlády skutečně zemí neomezených možností. Zejména pro míru arogance současné vládní garnitury.

Česká vláda střílí sazby DPH od boku. Měli jsme mít jednotnou sazbu 20%, teď je ve sněmovně vládní návrh na 17,5% a už se od premiéra Nečase a ministra Kalouska dozvídáme, že pokud zbankrotuje Řecko, bude vláda „muset" navrhnout sazbu 19% DPH.

 Podfuk předsedy vlády je v tom, že všichni ekonomové vědí, že nějaká podoba restrukturalizace dluhu Řecka je věcí téměř jistou a otázkou pouze je zda nastane v roce 2013 po federálních volbách ve Spolkové republice Německo anebo o něco dříve, třeba letos v létě.

  Pan předseda vlády nám tedy obvyklou „citlivou" formou sděluje: špatně jsme to spočítali, stále rozdáváme nějaké úlevy v placení daní (firmám, bohatým) a tak nám to se snižováním státního schodku nějak nevychází. Vláda zkrátka své tzv. reformy špatně propočítala, místo snižování deficitu jen prohlubují rozpočtové problémy a to v řádu desítek miliard korun.

  Nemluvě o tom, že boj Nečasovy vlády proti korupci se zvrtl v tragikomickou frašku. Také už rok čekáme na slibovaný nový zákon o zadávání veřejných zakázek. To všechno jsou ale naše domácí problémy se kterými vývoj v Řecku nemá nic společného. Česká republika není v pásmu zemí s riskantní mírou zadlužení. I když pravicové vlády a krize zvýšily podíl veřejného dluhu na HDP z 29% v roce 2006 na 41% v roce 2011, je to stále bezpečně pod maastrichtskými 60% HDP V případě pádu Řecka budou v hledáčku ratingových agentur Portugalsko, Španělsko, Irsko, Belgie či Maďarsko, rozhodně ne však ČR. Ani poškození německé ekonomiky (v důsledku ztrát německých bank držících řecké dluhopisy a případně souvisejících poruch finančního systému) nebude takové, aby vrhlo Německo a následně i Českou republiku do recese roku 2009.

  Nicméně Nečasova vláda musí lidi postrašit a zvýšit jim daně, nejlépe ty nepřímé a hodit to opět na příjemce mezd, důchodce, rodiče s dětmi, tedy na ty, kteří si na rozdíl od podnikatelů nemohou dát svoji osobní spotřebu do průběžné spotřeby své firmy (a kterým je vlastně jedno jaká je sazba DPH, neboť za většinu svého spotřebního koše stejně DPH neplatí).

  Smutné na tom ovšem je, že tento krok, pokud ho vláda Petra Nečase provede, může vést k nižšímu výběru DPH v České republice než je dnes. Pokud totiž pro potraviny a další podobné produkty bude rozdíl v DPH mezi ČR a jejími sousedy 9 procentních bodů, čeští občané a daňoví poplatníci sednou do auta a odjedou nakoupit do německých, polských a rakouských supermarketů. Ve všech těchto zemích je totiž snížená sazba na potraviny 10% nebo nižší, tyto země nemají podobně šílené nápady jako duo Kalousek & Nečas, a rozhodně se na sjednocování sazby DPH na 19% nechystají. Výsledkem nespočítaného daňového mičurinství výše zmíněného dua, pak bude výpadek příjmů státního rozpočtu a poškození ekonomiky.

  Problém deficitů veřejných financí je třeba řešit, cestou je omezení korupce, daňových úniků a zavedení progresivního zdanění fyzických osob. ČSSD se hlásí ke snižování deficitů veřejných rozpočtů, bude nutné i zvýšit daně, ale rozhodně ne ve struktuře zvyšování daní, kdy hlavní daňové břemeno je házeno jen a jen na příjemce mezd.

  Odůvodňovat vládní snahu o další zvýšení DPH bankrotem Řecka je účelová lež. Otázka je, v čem dalším nám ještě pánové Nečas a Kalousek, pokud jde o skutečný obsah tzv. vládních reforem, ještě lžou.

 A ještě pro připomenutí, vývoj sazeb DPH v naší zemi v uplynulých letech:

  2002 - snížená sazba 5%, základní sazba 22%
  2004 - snížená sazba 5%, základní sazba 19%
  2008 - snížená sazba 9%, základní sazba 19% (Topolánkova vláda)
  2010 - snížená sazba 10%, základní sazba 20% (Fischerova vláda)
  2013 - jednotná sazba DPH 17,5% , Nečas a Kalousek navrhují 19%
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama