Dobré odpoledne,
jsem rád, že jsem se po několika letech mohl vrátit jako host na toto fórum. Myslím si, že je řada důležitých témat, které bychom zde dnes mohli probrat. Když přišla naše nová vláda, je to čtrnáct měsíců zpátky, řekli jsme si, že chceme změnit hospodářskou politiku státu. Řekli jsme si, že na rozdíl od minulé vlády, která měla jeden hlavní cíl, a tím byl schodek státního rozpočtu, budeme my mít dva hlavní cíle. Jedním z nich zůstane schodek státního rozpočtu, ale připojí se k němu ještě druhý, a tím bude zaměstnanost a hospodářský růst. Snažíme se tedy realizovat novou politiku, kde bychom měli na zřeteli tyto dva hlavní cíle.
Snažili jsme se o to, abychom dostali do země politickou stabilitu, dohodli jsme se předem na tom, co chceme jako vládní koalice realizovat. Myslím, že jsme se dokázali velmi rychle dohodnout na státním rozpočtu na letošní rok a měli jsme dostatek času na to, abychom napravili to, co jsme pokládali za chybné a špatné na tom, jak se chovaly minulé vlády.
To, co je za prvé důležité, je makroekonomická stabilita a sociální smír. Důležité je také, abychom měli aktivní proexportní politiku. Zde se podařilo mnohé změnit. V tomto bodě je důležitá i koordinace postupu všech ústavních činitelů, my jsme se dohodli na tom, že odblokujeme otázku zastoupení a změn ambasád. Za minulých vlád po zvolení prezidenta Zemana v zásadě ta věc byla zablokována, nám se podařilo dosáhnout odblokování patové situace aktualizace našeho zastoupení na jednotlivých úřadech a snažíme se klást důraz na to, aby pokud dochází ke změnám našeho zahraničního zastoupení, aby tam přicházeli lidé, kteří budou vnímat podporu exportu jako jeden z klíčových úkolů, který by měli mít.
Podařilo se nám také odbourat rivalitu, která tady v minulosti byla mezi Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Byla uzavřena rámcová dohoda o zásadách spolupráce při zajišťování podpory exportu a ekonomické diplomacie mezi těmito dvěma ministerstvy. Víte, že bylo zřízeno jedno klientské centrum pro export. Byl zahájen systém společného vzdělávání pracovníků ministerstev zahraničí, průmyslu a obchodu a CzechTradu v ekonomické agendě.
Urychlili jsme a v tuto chvíli se snažíme, aby byl rychle spuštěn Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, určitě o tom tady ještě za chvíli bude mluvit ministr průmyslu a obchodu. Chci vás informovat o tom, že tento operační program je v první čtyřce, která je fakticky už dohodnutá s Evropskou komisí, jen čekáme na to, až Evropská komise provede úpravu víceletého finančního rámce, což je jejich operace, kterou musí schválit, a pak už máme dohodnuto, že budou okamžitě schváleny čtyři operační programy na přelomu dubna a května, a Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost je jedním z těchto čtyř operačních programů, které jsou nejvíce připraveny.
Snažili jsme se reagovat i na aktuální vývoj ekonomické a politické situace, viz krize na Ukrajině. Byly ustaveny pracovní skupiny, které se snažily pomoci exportérům, kteří byli negativně postiženi destabilizací na Ukrajině a také problémem kolem Ruska, následnými sankcemi vůči Rusku a sankcemi Ruska vůči nám. Snažili jsme se také posílit diplomatické zastoupení ekonomických diplomatů v souvislosti s reakcí na tuto krizi. Přibyli ekonomičtí diplomaté například v oblasti podpory zemědělského exportu. Snažíme se velmi úzce komunikovat s exportéry, s firmami a podnikatelským sektorem tak, abychom byli schopni jako stát efektivně pomáhat.
Jsem rád, že se přestaly rušit ambasády. Naopak se chystáme v letošním roce některé nové ambasády otevřít, tak abychom podpořili naše ekonomické zájmy. Chci zmínit například Kolumbii, Senegal, chci zmínit generální konzulát v Kurdistánu. Také přibývají nové kanceláře CzechInvestu. Měl jsem možnost teď navštívit Jižní Koreu, kde už funguje nová kancelář CzechInvestu. Objeví se nové kanceláře CzechTradu, konkrétně v Indii a také v Singapuru.
Když se mluvilo o podpoře exportu a ekonomické diplomacii, důležitou roli hrají zahraniční cesty hlavních ústavních činitelů – prezidenta republiky a předsedy vlády. Snažíme se, abychom koordinovali tyto cesty, abychom vytvářeli podmínky pro podnikatelské delegace, aby byly cesty dobře připraveny a byly efektivní. Spolupracujeme zejména se Svazem průmyslu a dopravy a také s Hospodářskou komorou, které se nejvíce podílejí na sestavování těchto podnikatelských misí. Já sám za sebe mohu zmínit čtyři cesty, které byly spojeny s podnikatelským doprovodem – byly to cesty do Izraele, Srbska, Jižní Koreje a Slovinska.
Příští týden míří velká podnikatelská delegace do Číny v doprovodu ministra průmyslu a předsedy poslanecké sněmovny. Změna vůči Číně je jedním z největších přínosů naší snahy posílit proexportní a hospodářskou orientaci politiky vlády. Možná víte, že vztahy s Čínou byly na politické úrovni několik let hibernovány. Nám se podařilo vloni dosáhnout výrazného průlomu, došlo k zintenzivnění politických kontaktů, na konci loňského roku navštívil Čínu i prezident republiky, já se v letošním roce zúčastním v Číně summitu 16 středo- a východo-evropských zemí. Podařilo se nám zlepšit politické vazby s Čínou a otevírá to výrazné možnosti pro posílení českého exportu. Je tady řada konkrétních příkladů firem, které v důsledku tohoto politického oživení vztahů mezi Čínou a Českou republikou získávají nové možnosti. Ale není to jenom otázka exportu, asi jste postřehli, že Česká republika se začíná stávat místem, kam míří čínské investice, zatím v oblasti finančního sektoru, ale já předpokládám, že do budoucna by to mohly být i investice dalšího směru.
To, co se odehrálo v uplynulém roce, může znamenat nový prostor, určité nové nadechnutí, teď máme před sebou poměrně pozitivní výhled vývoje české ekonomiky. Jak asi víte, očekává se růst nejen v České republice, ale růst očekávají všechny velké evropské ekonomiky, v celé eurozóně a Evropské unii panuje určitý opatrný optimismus. Situace Řecka bude muset být vyřešena, v tuto chvíli nikdo nechce, aby Řecko eurozónu a Evropskou unii opustilo. Je potřeba, aby řecká vláda dodržela závazky, na základě kterých dostává solidární pomoc od ostatních členských zemí Evropské unie. Ale není žádná ochota a vůle v zemích eurozóny, aby se Řecku měnily podmínky, na základě kterých tuto pomoc dostává. Předpokládám, že řecká vláda bude muset přijmout tyto podmínky, bude se muset najít nějaký rozumný politický kompromis, který ale nemůže spočívat v tom, že by Řecko odstoupilo od svých závazků, které na sebe vzalo v minulosti vůči svým věřitelům.
Pokud jde o situaci na Ukrajině, ta samozřejmě destabilizuje část českého exportu, ale nejenom toho. Pokud mluvíme s našimi partnery v Německu, Rakousku, Itálii, tak je to problém i řady dalších zemí. Snažíme se podporovat politické řešení, minský proces, zdá se, funguje, byť je tam celá řada rizik a otazníků. Chci vás informovat o tom, že se dá předpokládat, že sankce, které uvalila Evropská unie na Rusko, budou prodlouženy do konce letošního roku, právě v návaznosti na minský proces, protože tento proces má jednotlivé kroky, které budou realizovány během celého roku 2015, a Evropská unie nebude chtít sankce snižovat do doby, než bude zaručeno, že se minský proces naplní a zrealizuje. Myslím si, že debata o snížení sankcí vůči Rusku časově může přijít na přelomu letošního a příštího roku, ale pouze tehdy, pokud Rusko a Ukrajina budou plnit podmínky minského procesu a pokud Rusko bude vytvářet dostatečnou podporu tomu, aby se zabránilo další eskalaci konfliktu na východě Ukrajiny.
Pokud by se situace v tomto regionu dlouhodobě stabilizovala, tak to může znamenat i určitý pozitivní signál pro náš export, který se v minulých letech hodně orientoval na Rusko. My tuto věc samozřejmě vnímáme a budeme se snažit do budoucna, abychom na ruském trhu, pokud dojde k politickému uvolnění, zbytečně jako Česká republika pozice neztratili.
Tolik jenom několik málo poznámek k tomu, co se odehrálo v oblasti exportu. Protože tady vidím generálního ředitele České exportní banky a měli jsme dnes možnost zde také krátce hovořit, chci poznamenat, že z pohledu předsedy vlády vidím jako důležité, aby jak Česká exportní banka, tak EGAP byly schopny v příštích letech velmi pružně fungovat a sehrávaly i nadále roli klíčových institucí z hlediska proexportní politiky české vlády. Nedokáži si dost dobře představit, že bychom mohli dělat v příštích letech aktivní a efektivní proexportní politiku bez podpory těchto dvou klíčových institucí.