Ve čtvrtek 4. prosince 2014 se předseda vlády Bohuslav Sobotka zúčastnil zahájení XVII. ročníku Celostátní finanční konference v Praze. Zástupce starostů a primátorů ujistil, že vláda s nimi chce nadále intenzivně spolupracovat.
Premiér Sobotka zdůraznil dvě oblasti, kde dojde k významným změnám. Jednou z nich je zvýšení daňových příjmů, kterých chce docílit zlepšením výběru daně z přidané hodnoty. Druhou je pak podpora hospodářského růstu.
Vážený pane předsedo, Vážené dámy a pánové,
děkuji za pozvání na vaši tradiční konferenci.
Chtěl bych na úvod pogratulovat všem, kdo byli zvoleni v letošních komunálních volbách, a popřát vám hodně štěstí a hodně odvahy při výkonu vašeho mandátu. Chci zdůraznit fakt, že vláda pokládá představitele samospráv za své partnery. Je evidentní, že musíme spolupracovat v zájmu občanů, v zájmu dobrého řízení naší země, v zájmu její stability a prosperity. Platí, že vláda chce spolupracovat se Svazem měst a obcí a chce pokračovat i v tradici pravidelných setkávání na úrovni vlády a vedení Svazu měst a obcí. Naposledy jsme se sešli v říjnu letošního roku a předpokládám, že v příštím roce bude vláda chtít na tuto úroveň spolupráce navázat.
Dovolte mi, abych zmínil několik oblastí, které pokládám za důležité. Jsou to oblasti, kde se střetávají naše kompetence, kde po nás občané chtějí, abychom v jejich zájmu dobře spolupracovali, a kde dochází nebo bude docházet k určitým změnám a pohybu. V úvodním vystoupení bych se jich pokusil alespoň stručně dotknout, byť určitě nezmíním všechny a můj příspěvek nebude vyčerpávající, ale berte to prosím spíše jako podnět do diskuze, která bude během vašeho setkání vedena.
První otázka je zvýšení daňových příjmů. Zaznamenali jsme v uplynulých letech dvě fáze finanční krize. Dva roky jsme byli v trvající recesi, což se podepsalo nejen na příjmech státního rozpočtu, ale přirozeně, vzhledem k systému daňových výnosů, i na příjmech rozpočtu obecně. Vláda se rozhodla jít cestou intenzifikace daní z příjmů. To znamená, že nepůjdeme cestou plošného zvyšování daňových sazeb. Daňové sazby se zvyšují fakticky pouze u spotřební daně z tabáku na základě harmonogramu, který byl naplánován a dohodnut v rámci Evropské unie. U ostatních daní ale půjdeme cestou zlepšení jejich výběru. Hlavní opatření jsou směřována na zlepšení výběru daně z přidané hodnoty. Tady už byly schváleny první legislativní kroky. Příští rok bude rokem, kdy se budeme legislativně a organizačně připravovat na zavedení elektronické evidence tržeb. To by mělo vést k výraznému nárůstu výběru daně z přidané hodnoty a odkazuji na zkušenost Chorvatska, které je jednou z prvních zemí, která tento systém zavedla. Je to vlastně jakási moderní generace registračních pokladen, a pokud budeme obdobně úspěšní, tak by se to mělo projevit na zlepšení daňových příjmů. Nejde jen o elektronickou evidenci tržeb, ale také o určitou reformu fungování finančních úřadů. Jde nám skutečně o to, aby v naší zemi uvnitř neexistovaly daňové ráje, aby se sjednotily podmínky pro fungování všech daňových subjektů po celém území České republiky. Tedy zlepšení fungování daňové správy, celní správy, Policie ČR. To, že byla zřízena Kobra, je jednou ze součástí toho, že stát se aktivizuje a výrazně zaměřuje právě na otázku boje s daňovými úniky.
Druhé téma, které bych chtěl zmínit, je otázka podpory hospodářského růstu. Jsem rád, že vláda má dostatečnou většinu. Schválení státního rozpočtu tudíž nebude žádný problém. Předpokládám, že příští týden by Poslanecká sněmovna měla schválit státní rozpočet na příští rok, což je jedna z jistot, od kterých se samozřejmě bude odvíjet také hospodaření samospráv v roce 2015. Rozpočet je koncipován jako prorůstový. Naším cílem je podpořit možné veřejné aktivity, které by mohly zlepšit a zrychlit hospodářský růst a zvýšit zaměstnanost. Na prorůstová opatření se chceme orientovat i v oblasti legislativy. To, co může jednoznačně podpořit hospodářský růst, je zrychlení výstavby dopravní infrastruktury. To je jednou z priorit nové vlády a přirozeně se to dotýká také fungování obcí a měst. Jsem rád, že se nám podařilo prosadit zákon, který byl velmi potřebný a který pro občany zvyšuje ceny v rámci výkupu pozemků pod plánovanými státními a dalšími infrastrukturními komunikacemi. To je první krok. Druhý krok, který teď připravujeme, je novelizace zákona o zadávání veřejných zakázek. Předpokládám, že novela, která by měla zjednodušit a zrychlit veřejné zadávání, by měla být schválena krátce po novém roce na první jarní schůzi Poslanecké sněmovny. V této chvíli je novela ve druhém čtení na půdě Poslanecké sněmovny. Dalším opatřením, kterým chceme podpořit hospodářský růst a po kterém volala i řada obcí a měst, je otázka novelizace zákona o odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu. V minulosti byly plošně dramaticky zvýšeny poplatky za vynětí půdy. Je v pořádku, že po letech, kdy se poplatky nezvyšovaly vůbec, se zvýšily, ale bohužel to zasáhlo obrovské množství pozemků ve stávajících průmyslových zónách. Naším cílem je, abychom ještě na této schůzi Poslanecké sněmovny schválili novelu zákona, která umožní pro průmyslové zóny, které byly definovány do určitého data, o tom teď rozhodnou poslanci při hlasování o pozměňujících návrzích, výrazně snížit poplatky za odnětí půdy. Mám signály o tom, že řada lidí a investorů na to čeká a řada investičních projektů by se příští rok v důsledku této změny mohla urychlit.
Čeká nás legislativa, která je nutná pro to, abychom zahájili včas čerpání prostředků z Evropské unie. Schválili jsme zákon o státní službě, to byla klíčová podmínka. Teď nás čeká schválení novely zákona o EIA. Tato novela by ovšem měla v zásadě platit pouze rok a už v tuto chvíli Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo životního prostředí připravují zásadní reformu stavebního a územního řízení tak, abychom se vydali cestou koncentrace těchto řízení do jednoho procesu. Bude to velká platforma pro naši vzájemnou komunikaci a spolupráci. Zjednodušení povolovacích řízení související s novými stavbami v České republice pokládá vláda za jeden ze svých klíčových strategických cílů, který opět souvisí s podporou hospodářského růstu. Předpokládám, že o této otázce bude intenzivně komunikovat Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo životního prostředí i se Svazem měst a obcí, a to zejména v první polovině příštího roku, kdy se bude připravovat legislativa. V tuto chvíli se nacházíme v etapě, kdy končíme a snažíme se dočerpat prostředky z fondů Evropské unie, ale současně se už připravujeme na to, abychom mohli v příštím roce začít čerpat evropské fondy v nové finanční perspektivě 2/14 – 2/20. Situace je taková, že by všechny operační programy měly být odeslány k definitivnímu schválení Evropské komisi do konce ledna roku 2015. Už jsme dosáhli schválení dohody o partnerství, odeslali jsme všechny operační programy během podzimu Evropské komisi, obdrželi jsme od Evropské komise připomínky a v tuto chvíli se končí formální vypořádání připomínek Evropské komise ke všem operačním programům. Po zapracování těchto připomínek k formálnímu schválení už v letošním roce předpokládám, že budou odeslány minimálně dva operační programy a zbylé do konce ledna 2015. Pokud budou programy schváleny, už se samozřejmě připravují výzvy. Na vládě jsme schválili takovou metodiku, abychom umožnili určité předběžné výzvy, které samozřejmě už budou na základě podstatných pravidel a budou platit i v budoucnosti. Důležité je, abychom se poučili z uplynulých let. Cílem vlády je nastavit jednotnou metodiku tak, aby se v průběhu programovacího období nemusela upravovat a měnit. To bylo neštěstím, ke kterému došlo v minulých letech. Cílem je nastavit jednotná pravidla jak pro čerpání, tak pro následnou kontrolu, sjednotit postupy všech státních úřadů a institucí při kontrole nakládání s evropskými penězi. Opět velmi důležité téma pro vzájemnou komunikaci mezi vládou, Ministerstvem pro místní rozvoj a mezi Svazem měst a obcí.
Na závěr mi dovolte, abych zmínil téma, které se týká jedné z klíčových oblastí – vztahu mezi státem a obcemi, a to je otázka nastavení odpovídajícího systému financování přenesené působnosti výkonu státní správy. Cílem je, aby samosprávy obdržely za výkon státní správy odpovídající finance a aby výkon státní správy nemusely dotovat z prostředků určených na zajištění samosprávy. Vláda v srpnu letošního roku schválila strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 až 2020, který se právě otázkou přenesení působnosti zabývá. Naším cílem je provést analýzu současného financování státní správy, navrhnout alternativy, dohodnout se na nich a některou z těchto alternativ zvolit a schválit tak, abychom provedli reformu financování přenesené státní správy.
Vážené dámy, Vážení pánové,
zmínil jsem zde několik oblastí, kde cítím silné styčné body mezi agendou vlády a agendou samospráv. Jsou určitě i další. Je to téma bezpečnosti. Tady vás chci ujistit, že vláda nepřipravuje škrty, které by snižovaly počty policistů a zastoupení policie v jednotlivých oblastech České republiky. Je to otázka aktivní politiky zaměstnanosti. Tady vás chci ujistit, že cílem vlády je, abychom měli dostatek peněz na aktivní politiku zaměstnanosti v tom smyslu podpory veřejně prospěšných míst, které jsou zřizovány tam, kde bude potřeba podpořit mladé a současně i lidi starší 50 let. Chceme tady intenzivně využít peníze z Evropské unie a opět vést debatu se samosprávami zejména o sociálně vyloučených lokalitách tak, abychom měli dostatek finančních prostředků na veřejně prospěšné práce. Určitě je tady vztyčné místo i v oblasti ochrany životního prostředí, už jsem tady zmiňoval otázku dopravy a dopravní obslužnosti. Chci říci, že vláda je připravena na debatu se zástupci měst a obcí. Jsme připraveni diskutovat témata, která budete otevírat i vy jako témata, která vás trápí. Vnímáme města a obce, starosty a starostky, primátory a primátorky jako partnery vlády. Jsme připraveni na dialog a myslím, že máme společný cíl zajistit, aby lidé v našich městech a obcích mohli prožívat spokojený život, aby naše města, obce a regiony prosperovaly, aby Česká republika byla stabilní zemí, kde se bude zlepšovat životní úroveň, aby byla zemí, která bude mít i navenek dobrou pověst.
Dámy a pánové, ještě jednou děkuji za vaši pozornost, a protože se blíží vánoční svátky tak, i když asi všichni z nás budeme mít ve svých veřejných úřadech hodně práce až do samého konce letošního roku, bych vám chtěl popřát krásné a klidné Vánoce a hodně štěstí do nového roku. Děkuji.
Bohuslav Sobotka, předseda vlády ČR