Ministerstvo kultury má ve své kompetenci legislativu týkající se televizního a rozhlasového vysílání. Důležitost existence médií veřejné služby a jejich nezastupitelná role jsou vyjádřeny jak v právu EU, tak v řadě dalších dokumentů jednotlivých institucí EU a Rady Evropy, jejímž posláním je mj. ochrana lidských práv a podpora právního státu.
Komerční média někomu patří, logicky tedy kopírují jeho zájmy - média veřejné služby by tomuto měla být na hony vzdálena. Jinak by postrádala smysl - a tudíž by měla být prosta jakéhokoliv vlivu politického i ekonomického. Posláním veřejnoprávních médií je podle mého názoru udržet si zásadní podíl na kultivaci společnosti, na kultivaci kultury národa, a to bez ohledu na momentální zisk a profit. Jejich úkoly musejí být koncipovány tak, aby respektovaly a reflektovaly potřeby společnosti v mantinelech práva (padni komu padni), jinak by totiž postrádala svůj smysl! Pokud by je totiž někdo využíval ke svým partikulárním zájmům, popíral by tak jejich podstatu. Navíc - v naší zemi s tím máme bohaté zkušenosti z ještě relativně nedávné doby komunismu. Dodnes existují země, kde jsou lidská práva pošlapávána a média jsou zneužívána k propagandě totalitními a autoritářskými režimy. Média veřejné služby jsou tedy zde i proto, aby tvrdě vydobytý prostor svobody chránila; právě proto je důležité jejich roli střežit!
Veřejnoprávní média musejí být postavena na své jinakosti, ne soupeřit s komerčními médii jejich vlastními zbraněmi. Jsme často zaplavováni lacinými díly a seriály „o ničem“. Protiváhou by měla být kvalitní publicistika, dokumentaristika i dramatika kultivujícího a edukativního charakteru. Etalon estetična někde musí být; na to bychom měli dbát!
Věci se však nedějí samy od sebe na principu deus ex machina. Aby média veřejné služby mohla svou roli plnit, potřebují se opírat nejen o kvalitní legislativu, ale potřebují mít v čele důvěryhodné osoby, které ctí morální principy, bez partikulárních vazeb na ekonomické a politické struktury. O to se ministerstvo kultury pod mým vedením zasazuje a i nadále zasazovat bude.
Vyšlo v týdeníku Marketing & Media