EU si dle Lisabonské smlouvy má sestavovat tzv. víceleté finanční rámce. Ten současný, ve kterém nyní žijeme, pokrývá časový úsek let 2007-2013.
Prakticky tedy jsme v posledním roce současného systému. Platí přitom
ještě pravidlo, že peníze z tohoto období se mohou dočerpávat ještě
další 2 roky tj. do 31.12.2015. Z toho vyplývá současné "šturmování"
české a i některých dalších vlád, které se snaží "dočerpat" to, co mají
přiděleno.
Dohoda z minulého týdne se týká objemu a rozdělení finančního rámce pro
období 2014 - 2020. Toto období by mělo správně začít již 1. 1. 2014,
což je už za necelých 11 měsíců, ale je zřejmé, že to nebude možné. Čas
je neúprosný a připravit všechny dohody a legislativu na úrovni EU i na
úrovni národní trvá řadu měsíců. Začít čerpat peníze z nového finančního
rámce bude tedy možné až s nějakým časovým odkladem. O to, jak bude
dlouhý, se právě nyní hraje.
Dohodu Rady totiž musí schválit také Komise a Parlament a ti se k tomu
příliš nemají respektive parlamentní většina dala najevo, že se jí
dohoda nelíbí (je příliš úsporná a tedy protievropská:-)). A právě tady
nastává problém boje s časem.
Evropský parlament dostane dohodu z Rady k projednání na své zasedání v
březnu. Zde dojde k zajímavému hlasování, kdy se ukáže, zda
europoslanci podpoří své hlavy států a vlád v jejich dohodě nebo
podlehnou masáži svých eurofederalistických náčelníků, kteří chtějí
dohodu potopit. Já budu samozřejmě hlasovat pro dohodu z Rady stejně
jako ostatní kolegové z frakce EKR. Jak se zachovají lidovci,
socialisté, zelení nebo liberálové bude zajímavé sledovat.
Každopádně ovšem platí, že pokud parlament dohodu zamítne, tak se celý
proces schvalování fatálně prodlouží o další měsíce. V takovém případě
by muselo dojít k jednání Komise, Rady a Parlamentu o nějakém dalším
novém "kompromisu", což bude při rozdílnosti pozic těchto aktérů velmi
složité. V takovém případě by EU prakticky jistě dospěla do situace
rozpočtového provizoria v roce 2014.
Rozpočtové provizorium by bylo pro hospodářství v celé EU velmi
nepříjemnou zprávou. Znamenalo by to v praxi to, že by nejméně po celý
rok 2014 nebylo možné financovat jakékoliv nové projekty ze
strukturálních fondů a také by se úplně zastavilo financování v programu
rozvoje venkova. Velká část investičních peněz, které veřejná sféra
investuje, by prostě nejméně 1 rok nebyla k dispozici, což by se
negativně projevilo přinejmenším ve stavebnictví a návazných sektorech.
To by mělo rozhodně negativní dopad na zaměstnanost i na hospodářský
růst.
Jak všichni víme, právě stavebnictví nyní potřebuje veřejné peníze
nejvíce a nejrychleji. Proto považuji snahu eurofederalistů o vydírání
Rady prostřednictvím rozpočtového provizoria za zhoubnou a nebezpečnou.
Je smutné, že tento absurdní postoj aktivně zastávají i čeští sociální
demokraté v EP.
Mgr. Hynek Fajmon
poslanec EP
člen místní rady
předseda oblastního sdružení
člen regionální rady
zastupitel