Stavbu za 718 milionů korun bez DPH, jejíž součástí je mimoúrovňová křižovatka, 11 mostních konstrukcí i podchod pro zvěř, tak budou moci řidiči využívat o dva měsíce dřív, než bylo plánováno. Znamená úlevu nejen pro obyvatele Borku a Úsilného, ale přinese i více bezpečí na jihočeské silnice.
Řidiči se vyhnou vysoce nehodové tzv. Marešově zatáčce nad Borkem
Z hlediska bezpečnosti je každý dálniční kilometr dobrý,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa a upozornil na statistiky, podle nichž je dálnice čtyřikrát bezpečnější, než jakákoli silnice I. třídy. „Z tohoto pohledu je důležitý každý ušetřený lidský život,“ dodal ředitel s tím, že díky právě otevřenému úseku se řidiči vyhnou vysoce nehodové tzv. Marešově zatáčce nad Borkem (podle známého českého moderátora, který tu havaroval). Zajímavostí stavby je obrovská mimoúrovňová křižovatka s devíti rampami, třemi úrovněmi a křížením dálnice D3 se čtyřproudovou silnicí I/34.
„Jsem velice ráda, že se přešlo od slov k činům a v posledních letech se opravdu začalo na budování dálnice pracovat,“ konstatovala hejtmanka Ivana Stráská a poděkovala všem bývalým politickým reprezentacím, které se v minulých letech opravdu aktivně snažily dálnici vybudovat. Hejtmanka dále uvedla, že klíčovou stavbou pro Budějovice bude obchvat, ke kterému kraj připravuje sjezdy z právě budované dálnice. „Nový úsek dálnice uleví nejen obyvatelům Borku, ale také doprava do Prahy bude mnohem rychlejší,“ nastínila Stráská.
Po dálnici od Mezna po České Budějovice by se měli motoristé projet v roce 2021
Také pro turisty z Prahy bude doprava do jižních Čech díky nové dálnici daleko pohodlnější. Jak upozornil krajský radní pro dopravu Jiří Švec i tento poměrně krátký úsek hraje v dopravě důležitou roli a řidiči se mohou přesvědčit, že se nestaví jen na papíře. „Jde o další dílek do pomyslné mozaiky právě budovaných dálnic a už po otevření úseku mezi Borkem a Veselím nad Lužnicí bude cesta do Prahy a z Prahy daleko rychlejší,“ dodal Švec.
Úsek dálnice D3 ve směru Borek - Úsilné měl být původně zprovozněn až v listopadu. Práce byly zahájeny na jaře roku 2015 a vyžádaly si náklady zhruba 718 milionů korun bez DPH. Po dálnici na jihu Čech od Mezna po České Budějovice by se pak měli motoristé projet v roce 2021.