Od 21. dubna 2020 je podnikatelům otevřená zrychlená možnost zřízení uličního prodeje před provozovnou. Stánek nebo stolek mohou mít obchodníci na chodníku až do konce roku zdarma, uliční prodej stačí oznámit jednoduše e-mailem a není ani nutné čekat na vyřízení žádosti úřady. Poplatky jsou odpuštěné také za předzahrádky. U stávajících se upravují smlouvy, u nových jsou otevřené žádosti o zřízení.
„Hledali jsme co nejjednodušší cestu, aby obchodníci mohli podpořit svůj prodej bez zbytečného čekání a papírování. Umístění stojanu na oblečení nebo stolku s nabídkou před dveře provozovny bude stačit jenom oznámit e-mailem. Platné bude ihned. My potom jen zkontrolujeme, že prodej nebrání v cestě vozíčkářům nebo maminkám s kočárky,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„Otvíráme nové cesty, které mohou podnikatele dostat blíž k zákazníkům a podpořit znovu poptávku. Od obchodníků máme skvělou zpětnou vazbu, možnost zařídit si jednoduše a zdarma prodej před provozovnou vítají. Mezi zájemci se už přihlásilo třeba i kadeřnictví. Pokud zůstane ulice čistá a průchozí, pak rádi podpoříme venkovní prodej napříč obory,“ řekl náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek.
Prodejní zařízení musí bezprostředně přiléhat k provozovně a zároveň zachovávat průchozí profil o šířce nejméně 1,5 metru. Po skončení otevírací doby je pak potřeba prodejní zařízení sklidit s ohledem na pravidelný úklid.
„Za sebe jsem rád, že jsme našli rychlé a efektivní řešení, které pomáhá především drobným, malým a středním podnikatelům a živnostníkům, navíc jde o formu pomoci, která pomáhá všem podnikatelům rovným dílem. Dlouhodobým naším cílem je zachování provozů, ale i snaha o zachování zaměstnanosti. Právě toto opatření pomůže velké části podnikatelů obnovit okamžitě provoz, zároveň odstraňuje i případné psychologické bariéry zákazníků ze vstupu do uzavřeného provozu,“ vysvětlil radní pro majetek Jan Chabr.
Umístění prodejního zařízení oznámí podnikatel nejpozději v den jeho první realizace silničnímu správnímu úřadu podle svého správního obvodu (Praha 1 až 22), a to e-mailem nebo do datové schránky. Stejný e-mail adresuje také Technické správě komunikací hl. m. Prahy (radek.petrasek@tsk-praha.cz) a Odboru daní, poplatků a cen MHMP (jasmina.koci.smudova@praha.eu). Oznámení má obsahovat název a adresu provozovatele, jméno, telefon a e-mail kontaktní osoby a také mapku s vyznačením místa záboru (Mapy.cz nebo Google Maps). V předmětu je potřeba uvést „Oznámení o umístění prodejního záboru v době koronavirových opatření“ a oznámení formulovat v tomto znění: „Oznamujeme umístění prodejního záboru v ulici … čp. … na chodníku před provozovnou … (název provozovny) v podobě … (stánku, stolku, prodejního pultu, jiného zařízení – uvést jakého) o rozměrech … (délka x šířka), který bude provozován ve dnech … (např. po–pá) v denní době od … do … (uvedená denní doba musí být v mezích otevírací doby provozovny).“
Pravidla pro umisťování restauračních předzahrádek stále zůstávají v platnosti, na rozdíl od uličního prodeje před provozovnami podnikatelům zůstane i nadále povinnost získat standardní povolení k záboru. Hlavní město ale pracuje i na urychlení těchto procesů. Poplatek za umístění předzahrádky je od 14. března až do konce roku prominutý, Technická správa komunikací hl. m. Prahy nyní řeší vracení alikvotní části u nájmů zaplacených v předstihu za celý rok.