„Dokončení stavby Brno – Hustopeče znamená pro Jihomoravský kraj, a především Hustopečsko, zásadní zkvalitnění spojení s Brnem i dalšími městy. Zlepšení pocítí zejména senioři a méně pohybliví cestující. Bez přestupu se dostanou jedním vlakem s jednou jízdenkou nejen do centra Brna, ale v Brně třeba i na Lesnou či do Králova Pole. Nebudou muset řešit problémy s parkováním či se zácpami na dálnici D2,“ uvedl jihomoravský hejtman Jan Grolich.
„Nová trať Brno – Hustopeče je důležitá i z technického hlediska. Umožnila naplnit dlouhodobé dopravní záměry Jihomoravského kraje podpořit kolejovou dopravu do z hlediska počtu cestujících silných destinací, jako jsou Hustopeče a současně uspořit kapacitu regionálních vlaků na méně vytížené relaci Šakvice – Břeclav,“ doplnil krajský radní pro dopravu Jiří Crha.
Zahájení provozu přímých vlaků z Hustopečí do Brna přinese občanům Hustopečí i spádových obcí nové možnosti. To, na co jsou zvyklí, zůstane zachováno (spojení vlaky R13 s přestupy na autobusy v Šakvicích) a nově získají možnost přímého spojení do Brna z centra Hustopečí. Přímé vlaky jsou plánovány ve špičce po 30 minutách, mimo špičku a o víkendech po hodině. Cesta potrvá obvykle necelých 45 minut. Toto spojení určitě využijí hůře pohybliví občané nebo rodiny cestující s dětmi v kočárku, kterým tak odpadne nutnost přestupu v Šakvicích.
„Další zlepšení mohou občané očekávat přibližně za dva roky, kdy vstoupí do provozu nové nízkopodlažní jednotky pořizované Jihomoravským krajem, které nahradí stávající staré vlaky. Zkrátí se doba jízdy, zvýší se komfort cestování a naroste efektivita provozu,“ sdělil hejtman Grolich.
Historie modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče
Jihomoravský kraj od svého vzniku v roce 2001 považuje za jednu ze svých nejvyšších priorit řešení a rozvoj dopravy na svém území, a to jak veřejné, tak individuální. Díky kvalitní dopravní obsluze je možné zajistit spolehlivé a relativně rychlé spojení mezi jednotlivými částmi kraje a městem Brnem a umožnit cesty za prací, do škol i za službami. Zaměstnavatelé tak mají možnost hledat zaměstnance v širším území a kraj se stává pro investory atraktivnějším.
Prakticky od začátku přípravy IDS JMK bylo jasné, že pro zachování kvality veřejné dopravy v kraji je nutné usilovat o několik staveb na železnici. Vznikla strategie, která v oblasti malých železničních staveb definovala 3 hlavní priority nezbytné pro udržení a rozvoj regionální železniční dopravy. Jednalo se o železniční spojky Hrušovany u Brna – Židlochovice, Šakvice – Hustopeče a Lhota Rapotina – Boskovice.
Rovněž je nutné ocenit podporu ze strany měst, jichž se stavby týkaly. Díky tomuto pozitivnímu tlaku se na celostátní úrovni realizaci těchto staveb podařilo prosadit. Loni byl zahájen provoz na obnovené trati do Židlochovic, letos po roce zahajuje provoz vlaků do Hustopečí. Boskovická spojka je bohužel zpomalena z důvodu nesouhlasu občanů jedné z obcí na trase.