Technologie v oblasti medicíny se neustále posunují vpřed, rychle se mění a vyvíjejí. „Proto i my musíme dostát stále náročnějším požadavkům na vybavení speciálního vozu určeného pro výše uvedené účely. Jednou z novinek, která nás v blízké budoucnosti čeká, je např. převoz bijícího srdce. Z výše uvedených důvodů bylo pořízeno nové auto, které je připraveno splnit všechna náročná kritéria. A samozřejmě zajistí rychlý a bezpečný převoz jak speciálních boxů s orgány určenými k transplantaci, tak celého týmu,“ vysvětluje ředitelka ZZS JmK Hana Albrechtová.
Požadovaná kritéria naplňuje nově pořízený vůz Mercedes-Benz Vito, umožňující přepravu až šesti osob, vybavený dvoulitrovým motorem o výkonu 140 kW, pohonem 4x4, automatickou klimatizací kabiny, s nainstalovanou řadou prvků aktivní a pasivní bezpečnosti používaných v moderních vozidlech. Auto má determální skla a nádrž pohonných hmot o objemu 70 litrů umožňující dojezd přes 700 km. „I toto vozidlo jezdí v barvách ZZS JmK a je rovněž vybaveno výstražnou světelnou soupravou s hlavními LED moduly modré a červené barvy a 120 dB sirénou. Auto disponuje zařízeními umožňujícími datovou komunikaci s ústředním informačním systémem ZZS. Zavazadlový prostor vozidla o objemu 1000 l je oddělen přepážkou od prostoru pro cestující. Byl do něho zabudován policový systém pro uložení specifického vybavení transplantačního týmu, samozřejmě s možností jeho bezpečného zajištění po dobu přepravy,“ doplňuje technický náměstek jihomoravské záchranky Pavel Chvalina. Za pořízení vozu, který přišel na 1 934 790 Kč s DPH, děkujeme našemu zřizovateli.
„Jsou investice, u kterých víte, že mají smysl. Díky nejmodernější technice dokáží naši zdravotníci zachránit životy tam, kde by to ještě před lety nebylo možné,“ říká jihomoravský hejtman Jan Grolich.
Velkokapacitní vozidlo pro ošetření a transport většího počtu pacientů
V rámci krizové připravenosti musíme být připraveni i na tzv. mimořádné události, jako byla například srážka trolejbusu a tramvaje na Křenové ulici v Brně v dubnu 2019, kde jsme ošetřili celkem 40 zraněných, nebo požár bytového domu na ulici Žižkova v Brně v roce 2016, kde jsme měli v péči celkem 10 pacientů. „Proto jsme pořídili nový speciální vůz určený k řešení následků hromadného postižení osob. Tedy např. dopravních nehod, kdy dojde ke zranění většího počtu pacientů, které je třeba ošetřit a přepravit do zdravotnického zařízení. Další mimořádnou událostí, kde lze toto vozidlo využít, jsou požáry výškových domů či veřejných prostor, kde se předpokládá postižení většího počtu osob, více zraněných pak můžeme ošetřovat také při kulturních a sportovních akcích většího rozsahu a podobně,“ popisuje možnosti velkokapacitního vozu Hana Albrechtová.
Mercedes-Benz Atego je vybaven kyslíkovou terapií až pro 12 pacientů zároveň, v průběhu následujících měsíců budou ještě doplněny vlastní přístroje pro umělou plicní ventilaci, monitor životních funkcí atp., v současné době je auto vybaveno přístroji záložními. „Ve voze je k dispozici zdravotnický materiál dle příslušné vyhlášky o vybavení vozidel RZP/RLP, nad rámec jsou ve větším objemu obvazové materiály, taktické obvazy (turnikety, izraelské obvazy atd.), materiál pro tepelný komfort pacientů, jako jsou ohřívací deky, izofolie nebo větší množství jednorázových dek,“ vysvětluje náměstkyně pro krizovou připravenost ZZS JmK Jana Kubalová.
V praxi by to mohlo vypadat např. takto: Když nastane požár panelového domu, vyjede vůz s lékařem a záchranářská posádka (RZP) plus speciál, evakuovaní lidé nebudou muset být ošetřováni venku, ale ve velkokapacitním voze, který jim kromě jiného poskytne i tepelný komfort. „Jsem rád, že budeme připraveni zase o něco lépe zvládat i tyto složité situace, ale velmi bych si přál, abychom tento vůz v budoucnu potřebovali co nejméně,“ říká Jan Grolich.
Kapacita vozidla při ošetření:
max. 4 ležící pacienti + 5 sedících
nebo 1 ležící pacient + 15 sedících
Pevné židle: 4 + 1, nosítka jedny standardně, druhá v případě potřeby
Kapacita vozidla pro případný transport:
4 sedící pacienti + 2 na nosítkách + posádka (maximálně 9 osob)
Auto má stožár, sloužící k osvícení prostoru, vytáhnout jej lze do 3 metrů, a také naviják, který má nosnost cca 9 tun. Vůz byl financován z prostředků na zajištění krizové připravenosti, tedy ze zdrojů Ministerstva zdravotnictví ČR, jeho cena je 5 960 460 Kč s DPH.
V současné době probíhají cvičné jízdy ve městě Brně, vůz budou obsluhovat členové tzv. Biohazard týmu, popř. naši inspektoři provozu. Velký dík za spolupráci a za vstřícnost při teoretickém i praktickém zaškolování patří našemu dodavateli HOŠEK MOTOR, a.s. Za dílenské zpracování, invenci a interiérové rozložení chceme také poděkovat firmě Fosan s.r.o., která se postarala o zástavbu vozu. Vůz je již nyní připraven k ostrému výjezdu.
„Modernizace vybavení Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje je jednou z priorit Jihomoravského kraje. V letošním roce by ještě mělo dojít k dodání nových sanitních vozidel, které jsme pořídili v závěru loňského roku, a připravujeme žádost o dotaci na dalších 15 sanitek. V loňském roce byla také například dokončena výstavba provizorní letecké základny v Brně–Tuřanech i výjezdová základna v Hustopečích. Letos se staví výjezdová základna v Šumné a připravujeme výstavbu servisního střediska v Brně–Černovicích,“ doplňuje radní pro oblast zdravotnictví Jiří Kasala.