Učitelé, ředitelé mateřských, základních a středních škol, rodiče, pracovníci poraden, speciálních pedagogických center, zástupci místních a regionálních samospráv a ministerstev. Téměř stovka hostů se sešla 7. září na Krajském úřadě Libereckého kraje, aby se zúčastnila kulatého stolu na téma „Asistent pedagoga, úskalí integrace žáků s různými znevýhodněními“. Akci zorganizovala poslankyně Parlamentu ČR Jana Pastuchová ve spolupráci s ITveSkole.cz pod záštitou Aleny Losové, radní pro resort školství mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti Libereckého kraje.
„Přestože jsme u nás poměrně otevření tomu, aby různě postižení lidé byli součástí běžné společnosti, tak co se týče vzdělávání dětí se specifickými potřebami, jsme stále poněkud pozadu. A to hned v několika oblastech, od přístupu škol přes finance po komunikaci s úřady i rodiči,“ vysvětluje poslankyně Jana Pastuchová. „Považuji toto téma za nesmírně důležité, a proto jsem přijela všem přítomným naslouchat, abych mohla na půdě poslanecké sněmovny a při jednání s ministerstvy podniknout kroky, které by vedly ke zlepšení současné situace,“ dodává poslankyně.
Podle Jany Pastuchové v ČR především chybí jednotná koncepce, jak školy ve využívání pedagogických asistentů podporovat. Existuje hned několik variant, jak peníze získat, a není to zrovna jednoduché. Záleží tak tedy na aktivitě vedení školy, přičemž rodiče nemohou cokoliv ovlivnit. Kolem 4 % dětí, které se v ČR narodí, trpí nějakým zdravotním problémem. Tyto děti potřebují individuální přístup, což jim učitel v plné třidě dětí nemůže poskytnout. „Asistence je přitom třeba dlouhodobá. Počet hodin týdně by tedy neměl odpovídat přiděleným finančním prostředkům, ale především potřebám dítěte,“ uzavírá Jana Pastuchová.