„Hlavními prioritami rozpočtu Jihočeského kraje na rok 2015 jsou finanční zajištění udržitelného rozvoje kraje, dosažení maximální míry čerpání prostředků v rámci strukturálních fondů EU k náhradě vlastních prostředků kraje u dobíhajícího programovacího období 2007-2013, příprava projektů k uplatnění do dalšího programovacího období 2014 až 2020, zachování platnosti úsporných opatření v oblasti provozních výdajů, udržení provozu zřizovaných organizací při požadavku maximálních úspor a zapojování fondů a garance splátek dříve přijatých úvěrů,“ vyjmenoval hejtman Jiří Zimola.
Největším balíkem v rámci celkových příjmů jsou příjmy ze sdílených daní, tedy příjmy, které jdou kraji ze státního rozpočtu na základě rozpočtového určení daní. Činí zhruba 4,2 miliardy korun, tedy 34 procent z celkových příjmů rozpočtu kraje na rok 2015. Meziročně jde o nárůst oproti očekávané skutečnosti roku 2014 o 3,5 procenta, nedosahují však úrovně skutečnosti roku 2008.
„Na druhém pólu, tzn. u příjmů, které rozpočtem kraje víceméně pouze protékají, dominuje dotace ministerstva školství na úhradu tzv. „přímých nákladů na vzdělávání“ v regionálním školství, tedy na platy učitelů a na provoz krajem zřizovaných škol. Tato částka činí 5,5 miliardy korun, což představuje 44,3 procenta z celkových příjmů,“ uvedl krajský radní pro oblast financí a rozpočtu Jaromír Novák.
Investiční výdaje největší v historii
A konečně další také významnou příjmovou položkou jsou příjmy z realizace projektů dobíhajícího programového období 2007 až 2013. S vědomím rizika neuznání veškerých předfinancovaných výdajů se pro rok 2015 předpokládá jejich plnění na úrovni 2,3 miliardy korun, tedy 18,5 procenta celkových příjmů, a to jak cestou přijatých transferů (1,8 miliardy) nebo splátek dříve poskytnutých návratných finančních výpomocí (0,5 miliardy korun).
Celkové výdaje ve výši 12,45 miliardy korun jsou rozčleněny na běžné a kapitálové, tedy investiční. „Objem běžných výdajů činí 9,7 miliardy, tedy 77,4 procenta celkových výdajů, odpovídá rozpočtu a skutečnosti předchozího roku 2014 a je mimo jiné ovlivněn zejména použitím dříve zmíněné dotace MŠMT na školství ve výši 5,5 miliardy korun,“ upřesnil Novák.
Kapitálové výdaje ve výši 22,6 procenta pak činí 2,8 miliardy korun. „Je to nejvyšší částka v historii kraje. „Budeme se snažit tuto sumu, kterou máme v rozpočtu připravenou, vyčerpat. Nicméně musíme říct, že narážíme pravidelně na obstrukční jednání neúspěšných firem z výběrových řízení. Ty celý proces protahují a někdy pak není možné včas zahájit stavby,“ uvedl Zimola.
187 milionů na grantové programy
Největší částky z investic by měly příští rok směřovat do dopravy – na silnice II. a III. tříd 950 milionů korun. Dalších 800 milionů korun půjde na školství a vzdělávací služby. Zhruba 100 milionů korun je určeno na program obnovy venkova. A více než 187 milionů korun je připraveno na grantové programy.
„Grantových programů máme 41, některé jsou úplně nové, vyhlašovat se budou ve třech vlnách,“ naznačil náměstek hejtmana Jaromír Slíva s tím, že tu první kraj vyhlásí 9. ledna a přihlášky se budou přijímat do 30. ledna nového roku.
Kraj věnuje v grantech například 10 milionů korun na obnovu vozového parku jednotek dobrovolných hasičů vyšších úrovní, které často působí v součinnosti s profesionálním Hasičským záchranným sborem Jihočeského kraje.
Kraj hodlá v příštím roce také vynaložit více než miliardu korun na dopravní obslužnost.
Rozpočtový schodek pro rok 2015 pak nebude kraj financovat prostřednictvím jakýchkoli půjček nebo úvěrů. Součástí návrhu naopak jsou splátky obou tranší úvěrového rámce Evropské investiční banky, přijatých v letech 2012 a 2013. Pro rok 2015 jsou tyto splátky stanoveny v celkové výši 275 milionů korun a v totožném objemu jsou předpokládány i v dalším období do úplného splacení v roce 2017. „Předpokládáme plné či částečné zapojení účelových fondů kraje. V případě Fondu vodního hospodářství 5 milionů a u Fondu rozvoje sociální oblasti 44,3 milionu korun. Zapojené zůstatky fondů jsou významným zdrojem financování zejména kapitálových, tj. investičních, výdajů. Ze stejného důvodu je navrženo i částečné zapojení Fondu rezerv a rozvoje Jihočeského kraje,“ naznačil Novák.
Uvedený fond byl zřízen v roce 2013 a v souladu se statutem fondu se k profinancování schodku rozpočtu na rok 2015 počítá jeho částečné zapojení v objemu 366 milionů korun. Nezapojeny zůstávají Fond stavebního řádu a Fond rozvoje dopravní infrastruktury.
Novinka v podobě rozklikávacího rozpočtu
Jihočeský kraj letos na podzim zároveň zavedl novinku v podobě tzv. rozklikávacího rozpočtu. Na svých internetových stránkách si může každý zájemce najít na hlavní stránce pod hlavičkou hospodaření kraje odkaz na rozklikávací rozpočet a potom už může procházet jednotlivé kapitoly a sledovat plnění rozpočtu v letech 2013 a 2014.
DESET NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH INVESTIČNÍCH AKCÍ JIHOČESKÉHO KRAJE V MIL. KČ
****** | **************** | ***** | Výdaje v letech | ***** | ||
Pořadí dle výdajů celkem | Projekt - název | Zdroj financování | 2013 | 2014 | 2015 | Výdaje Celkem |
1. | Modernizace komunikací II. a III. třídy (P8 – A, B, C) P8 A celkem 19 úseků v délce 69,844 km (ČB 2 úseky celkem 3,431; ČK 1/11,640 km; JH 3/9,766 km; PI 3/10,814 km; PT 3/12,284 km; ST 4/ 9,877 km; TA 3/12,032 km) P8B celkem 16 úseků v délce 41, 347 km (ČB 2/9,378 km; JH 2/5,349 km; PI 4/8,724 km; PT 1/5,427 km; ST 6/9,575 km; TA 1/2,894 km) P8C celkem 12 úseků v délce 42, 022 km (ČB 2/2,711 km; ČK 1/6,313 km; JH 2/8,923 km; PI 1/1,949 km; PT 1/2,770 km; ST 4/13,940 km; TA 1/ 5,416 km) | Projekt EU - ROP | 0,0 | 0,6 | 415,1 | 415,7 |
2. | Modernizace komunikací II. a III. třídy (P7) Celkem 36 úseků v celkové délce 123,25 km (ČB 3/6,421 km; ČK 3/21,454 km; JH 8/19,90 km; PI 6/16,17 km; PT 6/16,80 km; ST 7/25,15 km; TA 3/17,365 km) | Projekt EU - ROP | 0,0 | 0,5 | 326,9 | 327,4 |
3. | Výstavba letiště fáze č. I a č. II. (Heliport Hems, navigační zařízení, ČOV Litvínovice, přístupová komunikace, kryté stání techniky, oplocení) | Projekt JčK | 20,4 | 37,0 | 259,1 | 316,5 |
4. | Modernizace komunikací II. a III. třídy (P9 – A, B, C) P9 A celkem 12 úseků v délce 37,565 km (ČB 1 úsek celkem 5,093 km; ČK 1/4,6220 km; JH 2/5,613 km; PI 1/3,011 km; PT 2/7,197 km; ST 3/ 4,697 km; TA 2/7,332 km) P9B celkem 8 úseků v délce 20,83 km (ČB 1/6,125 km; ČK 1/4,608 km; JH 1/ 2,100 km; PI 1/ 0,933 km; PT 1/2,260 km; ST 1/1,957 km; TA 2/ 2,847 km) P9C celkem 12 úseků v délce 22,882 km (ČB 2/ 3,789 km; ČK 1/5,124 km; JH 2/ 2,382 km; PI 1/1,318 km; PT 1/ 2,100 km; ST 4/4,831 km; TA 1/ 3,338 km) | Projekt EU - ROP | 0,0 | 0,0 | 210,2 | 210,2 |
5. | Přeložka silnic II/156 a II/157 v Českých Budějovicích - 1. etapa, část 1.1 – zanádražka ( od komunikace I. třídy ve směru na JH (propojení okruhů) až na Pekárenskou ul. (napojení na již dokončenou část Pekárenská – Rudolfovská) | Projekt EU - ROP | 0,8 | 52,5 | 87,6 | 140,9 |
6. | Rozvoj služeb eGovernmentu | Projekt EU - IOP | 53,7 | 25,8 | 36,1 | 115,6 |
7. | Transformace sociálních služeb (Dotýká se to Domova pro osoby se zdravotním postižením Pístina, jehož zřizovatelem je JčK. Snahou kraje je poskytování péče touto formou ukončit a vybudovat chráněné bydlení ve 4 lokalitách. Konkrétně v Třeboni (už se začalo), Lomnici nad Lužnicí, v J. Hradci a Lišově. Zde budou postaveny rodinné domky, kde budou tito klienti žít defakto normálním způsobem života. | Projekt EU - IOP | 2,3 | 5,1 | 73,7 | 81,1 |
8. | Technologické vybavení Zdravotnické záchranné služby JčK a zavedení služeb eHealth (Jedná se o vybavení technikou, která by umožnila předávání dat mezi dispečinkem a jednotlivými vozy ZZS JčK. A zároveň i jejich předání do cílových zdravotnických zařízení - nemocnic.) | Projekt EU - IOP | 0,0 | 18,5 | 39,9 | 58,4 |
9. | Rozvoj služeb eGovernmentu | Projekt EU - IOP | 0,0 | 0,2 | 36,1 | 36,3 |
10. | Krajský standardizovaný projekt ZZS Jihočeského kraje (Jedná se o součást velkého projektu, kterého se účastní všechny složky IZS v JčK. Sloužit bude k tomu, aby byly všechny tyto složky vybaveny informační technikou, která umožní jejich vzájemné propojení. To napomůže jejich lepší koordinaci.) | Projekt EU - IOP | 0,9 | 0,1 | 34,5 | 35,5 |
CELKEM 78,1 140,3 1.519,2 1.737,6 |