jak už pan místopředseda řekl, byl jsem vlastně včera nemilosrdně, nicméně samozřejmě v souladu s jednacím řádem, přerušen. Je potřeba vám to dát do souvislostí. Takže já se bohužel musím vrátit na začátek, ale skutečně chci, abyste tu souvislost slyšeli a abyste následně zavnímali vlastně i to stanovisko našeho klubu. Protože on vlastně i pan zpravodaj tak, jak to tady uvedl, nesdělil veškeré podrobnosti a já bych byl rád, kdybyste s těmi podrobnosti skutečně seznámeni byli.
Protože ono skutečně jak na té evropské tak i na té české úrovni je při tom vynucování stávajících pravidel dovozu, zpřístupňování, držení a používání vybraných prekurzorů výbušnin, což jsou chemické látky a směsi, ze kterých lze připravit výbušniny i právě fyzickými osobami. Efektivnímu boji proti neoprávněné výrobě improvizovaných výbušnin brání zejména vysoké limitní hmotnosti koncentrace regulovaných chemických látek rozhodné pro přístup fyzických osob k nim na základě dnes platného registračního režimu. Dále potom skutečnost, že některé regulované chemické látky začínají být při neoprávněné výrobě výbušnin nahrazovány jinými neregulovanými látkami. Jakož i nejednotné využití existence tří režimů pro přístup fyzických osob k prekurzorům výbušnin ze strany, dá se říci, všech členských států. A konečně i obcházení předpisů předstíranou obchodní činností skrze formální statut podnikatele.
V zájmu zkvalitnění regulace, zpřístupňování a držení prekurzorů výbušnin Evropská komise motivovaná navíc řadou útoků v evropských městech s použitím improvizovaných výbušnin a doporučeními Rady Evropské unie připravila nové nařízení, které upravuje podmínky pro zpřístupňování právě těchto zneužitelných látek a směsí.
Navrhovaná právní úprava vlastně adaptuje právní řád České republiky novému a přímo použitelnému nařízení 2019/1148, to znamená stanovit vhodná pravidla pro nově nastavený regulační přístup k prekurzorům výbušnin a založit související kontrolní sankční pravomoci ve vazbě právě na citovaná nařízení. Nařízení 2019/1148 se v našem právním řádu má použít od 1. února 2021. Bez přijetí nového zákona je vlastně bezproblémová aplikace toho stávajícího zákona o prekurzorech výbušnin značně problematická, neboť stávající zákon vychází z předchozího nařízení Evropské unie.
Cílem navrhované právní úpravy je také zavést optimální regulaci zpřístupňování, dovozů, držení a používání prekurzorů výbušnin a dosáhnout tím slučitelnosti českého právního řádu s přímo použitelným nařízením 2019/1148. Jelikož je převážná část povinností souvisejících s prekurzory výbušnin výslovně a adresně stanovena právě v tom citovaném nařízení, tak ta navrhovaná právní úprava si klade za cíl stanovit vhodný režim pro přístup osob z řad široké veřejnosti k prekurzorům výbušnin podléhajícím omezení. To jest výslovně uvedených v příloze 1 k přímo použitelnému nařízení nad takzvanou stanovenou koncentrací. Dále zakotvit působnost orgánů státní správy na poli regulovaných prekurzorů výbušnin, to jest výslovně uvedených v příloze 1 a 2 k tomuto nařízení. A dále zavést nástroje pro vynucování povinností. To je také velmi důležité.
Přístup osob z řad široké veřejnosti k prekurzorům výbušnin podléhajícím omezení navrhovaná právní úprava navrhuje zakázat. A je to právě z důvodů ať už teroristických útoků, ať už smrtelných, nebo dalších vážných zranění při neoprávněné či neodborné manipulaci s výbušninami a mnoho dalších. Nad určité koncentrace si tedy osoby nebudou moci vybrané zneužitelné látky a směsi opatřit, ani je na území České republiky dovézt, držet nebo jakkoli používat. Prodejci je pak recipročně nebudou moci těmto osobám zpřístupnit. Konkrétně jde vlastně o chemické látky nebo směsi, které obsahují kyselinu dusičnou nad 3 % hmotnosti, peroxid vodíku nad 12 % hmotnosti, kyselinu sírovou nad 15 %, nitromethan nad 16 %, dusičnan amonný obsahující víc než 16 % hmotnosti dusíku, chlorečnan draselný nebo sodný nad 40 % hmotnosti a chloristan draselný nebo sodný nad 40 % hmotnosti.
A tím vlastně nebude dotčena možnost si látky opatřit v nižších podstatně méně zneužitelných koncentracích a obsazích nebo si opatřit alternativní výrobky.
Omezení se však netýkají subjektů nespadajících pod definici osob z řad široké veřejnosti. Netýkají se fyzických podnikajících nebo právnických osob jednajících v rámci své obchodní činnosti nebo podnikání vztahující se k daným prekurzorům výbušnin podléhajícím omezení. A tady je samozřejmě třeba říci, že to podléhá také tak zvané koncesi. Kupříkladu právnická osoba, jejíž předmět podnikání obnáší obchod s chemickými látkami a směsmi či pěstování zemědělských plodin nebudou tímto zákazem omezeny v přístupu k určitým, nikoli ale však jakýmkoli prekurzorům výbušnin podléhajícím omezení, které k této činnosti potřebují. Mezi osoby z řad široké veřejnosti naopak bude ve smyslu zmíněného nařízení spadat například právnická osoba, jejíž potřeba získání prekurzorů výbušnin podléhajících omezení nebude souviset s jejím předmětem podnikání. To znamená získání například koncentrovanějších roztoků peroxidu vodíku pro úpravu vody v bazénu poskytovaném zaměstnancům jako zaměstnanecký benefit.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k naléhavosti zapracování předpisů Evropské unie do českého právního řádu je výjimečně navržena účinnost zákona 15. dnem po jeho vyhlášení a navrženo projednávání zákona tak, aby s ním Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení dle § 90 odst. 2 jednacího řádu. Hnutí ANO vítá tuto normu a podpoří její přijetí především z důvodu prevence proti teroristickým a jiným útokům s využítím výbušnin, ale také zraněním při manipulaci s amatérsky vyrobenými výbušninami.
Děkuji vám za pozornost.