Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

16.06.2014 9:51:05 - Petra Zánová

Kritizujete dětské skupiny, že se tím otvírají vrátka pro další možný úbytek mateřských škol. Jak ale jinak zajistíte ten výpadek? teď jsou silné ročníky, za 5 let může být ale vše jinak. když se teď začnou stavět nové školky, nemáte jistotu, že než se postaví, budou ještě potřeba

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

25.06.2014 10:41:41 - Mgr. Marta Semelová
 

Dobrý den, v prvé řadě bych chtěla říci, že naprosto rozumím rodičům s malými dětmi, kteří potřebují nastoupit do práce, ať už z důvodů finančních či proto, aby neztratili kontakt s profesí a lidmi, kteří se zde pohybují. Na druhou stranu je však třeba vnímat zájmy dítěte s ohledem na jeho zdravý vývoj a rovnost v přístupu ke vzdělání. Právě to však dětská skupina nesplňuje. Namísto předškolního vzdělávání poskytovaného kvalifikovanými učitelkami mateřských škol, které postupují podle zpracovaných vzdělávacích plánů, jde v dětské skupině o zabezpečení pouhého hlídání dětí od 1 roku věku do povinné školní docházky. Pečovat o ně mohou osoby různých kvalifikací, včetně sociálního pracovníka nebo chůvy. Přitom řada průzkumů dokazuje jak významné je pro další vývoj dítěte jeho vzdělávání v předškolním věku. Zvláštní význam pak má pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, kde pro nástup do základní školy je nesmírně důležité. Další problém vidím v tom, že poskytovatel dětské skupiny nebude zajišťovat dětem kvalitní vyváženou stravu. Jídlo, které si přinesou z domova, jim bude v poledne pouze ohřáto. Vím, že mnozí rodiče přistupují k stravování svého dítěte zodpovědně, jsou však i jiní, kteří dají dětem radši hamburgery, hranolky, bagety a další, což určitě mezi zdravou životosprávu řadit nemůžeme. Navíc jídlo nebude čerstvě uvařené, bude minimálně z předešlého dne. Těžko bude rodič ráno narychlo vařit oběd do dětské skupiny. Kontrola stravy také žádná...

To jsou tedy některé z výtek, které k tomuto zákonu mám. Podle mého názoru nás vrací zpět do 19. století. Stát rezignuje na kvalitní předškolní vzdělávání a dává prostor pro hlídání na komerční bázi. Při nedostatku financí pak opravdu hrozí to, že obce raději přistoupí k řešení nedostatečných kapacit mateřských škol hlídáním v dětských skupinách.

Z důvodů, které jsem uvedla, preferuji výstavbu a rekonstrukci mateřských škol, včetně těch z mobilních buněk, které se dají rozebrat a přestěhovat tam, kde je to potřeba, ale také po odeznění vysokého počtu dětí využít na jiné, např. sociální účely. Tyto vratné projekty považuji vůbec za rozumné řešení. Další možností je rozšíření přípravných tříd při základních školách tak, jak to v současné době připravuje ministerstvo školství, které zároveň chystá některé fondy, z nichž by obce mohly čerpat peníze na rozšiřování kapacit těchto zařízení. Mimochodem s ohledem na demografický vývoj se problém nyní přesouvá na školy základní, včetně školních družin, kde na mnoha místech třídy doslova praskají ve švech. Doufám, že nebude následovat řešení v zavedení dětských skupin místo povinné školní docházky.

Myslím, že by si zřizovatelé na všech úrovních měli vzít ponaučení z toho, že není možno krátkozrace rušit všechno, co funguje, a následně kvalitní systém nahrazovat komerčním provizoriem. Zároveň není možno dál povolovat developerům výstavbu různých satelitních městeček, ale nejenom těch, aniž by zároveň stavěli potřebné zázemí (mateřské školy, základní školy ad.)