„Před školami je nový rok a cílem všech je, aby nadcházejících 10 školních měsíců bylo co ‚nejnormálnějších‘. S lokálními omezeními je však potřeba počítat. Z diskuze s řediteli škol v rámci programového týmu ODS pro vzdělávání vyplynulo několik úkolů, které je nutné pro zajištění distančního vzdělávání zajistit. Ze strany státu jde především o vytvoření podmínek pro školy a ze strany škol o stanovení jasných podmínek, jak bude v případě distanční výuky vzdělávání probíhat na dané škole,“ uvádí Martin Baxa, místopředseda ODS, koordinátor programového týmu ODS pro vzdělávání a primátor Plzně.
Stát
- Centrální státní smlouva na výukový software – umožní učitelům a žákům (a jejich rodinám) využívat za výhodných podmínek. Vyjde to mnohem laciněji a zkvalitní to výuku. Tento systém funguje například v Maďarsku a na Slovensku. U nás má rámcové licenční smlouvy pět krajů. Zapomínat se nesmí ani na odborný software (např. grafický).
- Podpora škol pro nákup a obnovu hardwaru – stávajících 20 tisíc na učitele ZŠ je dobrý začátek, ale dlouhodobě nestačí. Pomoci je třeba i středním školám, které ministr Plaga vynechal. Školy by měly preferovat notebooky, které učitelé mohou využívat z domova, a nesmí se zapomenout ani na žáky z rodin, které si nemohou zapojení do distanční výuky dovolit.
- Podpora budování kvalitního připojení – bez kvalitního internetového připojení není online výuka možná. Stát by měl jednat s operátory o výhodnějším připojení pro distanční výuku. A řešit i připojení učitelů, aby mohli v případě potřeby učit z domova.
Školy
- Sjednocení platforem pro výuku – není možné, aby děti přepínaly mezi Teams, Skype, Zoom, Google Meet podle každého učitele. Ke sjednocení pomůže i centrální smlouva na software.
- Sjednocení formy komunikace – ta by měla mezi žáky/rodiči a školou probíhat pouze předem daným způsobem, aby nedocházelo k dohledávání úkolů v mailu, WhatsApp, chatu, v aplikacích typu Bakaláři či v učebnách aplikací Microsoftu a Googlu. Doporučujeme rovněž nastavit pravidelnost komunikace, aby rodiče a žáci nemuseli kontrolovat komunikaci prakticky nonstop.
- Školení učitelů – učitelé musí mít podmínky, které jim umožní soustředit se na obsah výuky místo jejího technického řešení. Učitelé by rovněž měli dostat návod, jak výuku pro online kvalitně připravit.