„Rozvoj dopravního spojení s Rakouskem považujeme za jednu z hlavních priorit Ministerstva dopravy. Naplno se pracuje na dostavbě jihočeské části dálnice D3, která by měla být dovedena k hranicím do konce roku 2026. Nezapomínáme ale ani na železnici. Dnes jsme s ministryní Gewessler podepsali společné memorandum, kterým se zavazujeme k modernizaci železniční trati přes České Velenice, známé jako Franz-Josefs-Bahn,“ říká po jednání ve Vídni ministr dopravy Martin Kupka.
V České republice se připravuje elektrizace trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice, která umožní alternativní spojení Praha – Vídeň přes Gmünd, a to jak pro osobní, tak i nákladní dopravu. Práce na modernizaci tohoto spojení by měly být dokončeny v roce 2028. „Modernizace této trati je také klíčová pro přímé spojení důležitých regionálních center, jako je například rakouský Tulln nebo česká města Třeboň či Tábor. Cestující z těchto měst se mohou od příštího roku těšit na spojení prostřednictvím dvou párů vlaků denně,“ dodává ministr Kupka. V současné době zde spojení zajišťuje jeden přímý pár spojů každý den a druhý pár spojů vedený o víkendu.
Ministři společně probírali také plány na vybudování vysokorychlostního železničního spojení Via Vindobona, které propojí středoevropské metropole Berlín, Prahu a Vídeň a železniční spojení Praha – Linz – Salcburk, kde ministr Kupka informoval rakouskou ministryni Gewessler o modernizace IV. železničního koridoru směrem na České Budějovice.
Dalším důležitým tématem společného jednání byla otázka dálničního propojení. Ministr Kupka přestavil posun ve výstavbě, respektive přípravě, příhraničních úseku na dálnicích D3 a D52. „Na jihočeské části dálnice D3 se nám daří rychle postupovat. Ve výstavbě je nyní 28,4 kilometrů kolem Českých Budějovic, ještě letos pak chceme začít stavět i u Nažidel a poslední úsek u Dolního Dvořiště,“ představil posun výstavby ministr Kupka. Na dálnici D52 Ředitelství silnic a dálnic stále pokračuje v přípravě žádostí o nutná povolení. Stavba již mnoho let čelí námitkám odpůrců výstavby dopravní infrastruktury.
Kromě dopravní infrastruktury spolu ministr Kupka a ministryně Gewessler také probírali otázky bezemisní mobility, a to i v souvislosti s aktuálními návrhy Evropské komise v oblasti snižování emisí a v oblasti dobíjecí a plnící infastruktury, další spolupráci v oblastech autonomní mobility a kosmických aktivit. Na závěr jednání pozval ministr Kupka svou rakouskou kolegyni do Prahy na Světový silniční kongres PIARC, který se uskuteční 2. až 6. října 2023. Jedná se o nejvýznamnější světovou akci k tématům silniční infrastruktury, jejímu rozvoji a technologickému pokroku.