Mgr. Matouš Vencálek

  • SZ
  • Bystrc
  • zastupitel měst. části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,75. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.05.2014 13:00:30

Další referendum o brněnském nádraží? A komu tím prospějete?

Další referendum o brněnském nádraží? A komu tím prospějete?

Občanská aliance Referendum 2014 se snaží sesbírat 20 000 podpisů pod petici za konání referenda o poloze brněnského nádraží. Ale to už tu přece jednou bylo, a k ničemu to nevedlo. Tak k čemu je to dobré?

Slýchám to často, když sbírám podpisy v ulicích nebo debatuji se známými u piva – referendum už jsme o tom jednou měli a ničemu to nepomohlo. Ano. V roce 2004 referendum o poloze hlavního nádraží proběhlo a 86 % hlasujících se vyjádřilo pro modernizaci nádraží ve stávající poloze. Referendum však bylo magistrátem města Brna vyhlášeno na datum krátce před krajskými volbami, což mělo za následek nedostatečnou účast (ta činila 24,9 % oprávněných voličů, přičemž tehdejší legislativa vyžadovala 50 %) a referendum tak nebylo uznáno jako platné a právně závazné. A tak – i přes to, že podle multikriteriální analýzy, kterou si město nechalo zpracovat v roce 2007, vychází z hlediska dostupnosti a urbanistické koncepce jako výhodnější varianta modernizace nádraží v centru, i přesto, že v roce 2008 krajský soud zrušil územní rozhodnutí pro přestavbu nádraží v odsunuté variantě, i přesto, že že nedávná studie „Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno“, zpracovaná na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, zbořila vedením města pečlivě budovaný mýtus o tom, že rekonstruovat nádraží ve stávající poloze není možné (více viz nedávný článek článek můj, či článek mých kolegů) – přes to všechno město nadále pokračuje v přípravách megalomanského, dopravně i ekonomicky nevýhodného odsunu. I ten je ale v nedohlednu a stávající nádraží a prostor před ním nadále chátrá a odpuzuje jak turisty, tak místní.

Podmínky se změnily

Od roku 2004 se však legislativa proměnila a pro právní závaznost referenda stačí 35% účast, stejně tak je magistrát díky precedentu danému rozsudkem Nejvyššího správního soudu povinnen referendum vypsat společně s datem voleb, konají-li se v dohledné době a přeje-li si to navrhovatel. Konání referenda společně s komunálními volbami na podzim 2014, které je cílem celé iniciativy, by tedy potřebnou účast referenda a tím i právní závaznost jeho výsledků zajistilo. Město by pak tedy, bez ohledu na nové složení jeho vedení, muselo začít jednat v souladu s výsledky referenda, a pokud by tak nečinilo, právně závazné vyjádření obyvatel města by alespň poskytovalo právní páku, která by umožňovala proti zvůli či nečinnosti vedení města účinně bojovat.

Vyhlášení referenda je proto v nejlepším zájmu všech, kteří nejsou spokojeni se současným stavem kapacitně nedostačujícího nádraží, bezútěšným stavem přednádražního prostoru a stagnací rozvoje města.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama