Pár příkladů:
D52: Na konci roku 2019 stavební úřad v Pohořelicích zastavil územní řízení na stavbu úseku mezi Pohořelicemi a Novou Vsí, protože Ředitelství silnic a dálnic nebylo za *ŠEST LET* schopné doplnit požadované podklady – šestkrát tedy požádalo o přerušení řízení, tj. o prodloužení doby pro dodání podkladů, a pětkrát mu úřad vyhověl, pošesté už ne.
D8: Výstavbu úseku Lovosice–Řehlovice kritizovali jednak ekologové kvůli tomu, že vedl přes CHKO, a jednak třeba geologové, kteří varovali před nestabilním podložím. Nejvyšší správní soud nakonec uznal, že ústecký krajský úřad při povolování stavby chyboval, ale stavba již probíhala. Vlivem nestabilního podloží (jak varovali geologové) došlo ještě během stavby k sesuvu půdy a část dálnice byla zničena.
D35: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil v roce 2018 tendr na zhotovitele úseku Opatovice nad Labem – Časy, protože ŘSD v průběhu soutěže změnilo podmínky a nedostatečně o tom informovalo účastníky. Na Úseku Litomyšl–Janov je zase přerušeno územní řízení, protože ŘSD dodalo nedostatečnou hlukovou studii a musí ji přepracovat.
D1: Krajský soud v Ostravě loni zastavil územní řízení pro úsek Říkovice–Přerov, mj. kvůli tomu, že nebyla vyřešena zimní údržba dálnice, která má vést ochranným pásmem II. stupně přírodních minerálních vod, a chemická údržba by mohla kontaminovat místní prameny i řeku Bečvu.
Ne, stavby se u nás nezdržují a nezastavují kvůli nějakému rozmaru ekologů, ale kvůli tomu, že příslušné orgány státní správy zkrátka neumí stavby připravovat tak, aby byly v pořádku. Ať už na chybu upozorní občan, spolek, městský stavební úřad, nebo třeba krajský úřad a soud mu dá zapravdu, je snad na vině on, nebo ten, kdo se chyby dopustil?
Vymlouvat se na ekologické strany a spolky je směšné obzvlášť při srovnání situace u nás třeba se sousedním Německem či Rakouskem – tamní Strany zelených i celkové ekologické smýšlení jsou výrazně silnější než u nás, přesto jejich dálniční sítě vypadají nesrovnatelně s těmi našimi. Ne, je to jen a jen výmluva neschopného státního aparátu, který neumí stavby připravit dobře.
Jedním z problémů je „salámová metoda“ těchto příprav – namísto toho, aby se plánovala, posuzovala a schvalovala celá trasa současně, děje se tak jen po několikakilometrových úsecích, takže se můžeme dostat do situace, kdy už máme třeba postavený čtyřkilometrový úsek A, ale u schvalování tříkilometrového úseku B dojde k problému, který by za normálních okolností bylo nejjednodušší a nejlepší vyřešit tak, že se dálnice povede jinudy, jenže to už v té chvíli nejde, že. Přinejlepším to skončí tak, že se daný úsek dostaví o x let později za xkrát víc peněz kvůli nákladným opatřením, která problém nějak „zalepí“, většinou k nespokojenosti všech zúčastněných.
Pane ministře Havlíčku, pane premiére Babiši, nechte si laskavě kecy o ekologických teroristech a fanaticích a dělejte konečně svou práci pořádně. Připravujte stavby tak, aby byly v pořádku, otevřeně zapojujte do procesu příprav dotčené kraje, obce, orgány ochrany přírody i veřejnost a uvidíte, že to nakonec všechno bude i levnější a rychlejší.