Jak máme tyto výsledky číst? Je opravdu skoro každý pátý maturant tak neschopný? Nebo je chyba jinde? Odpověď je nasnadě: pochybil celý dnešní vzdělávací systém a my děláme z dnešních středoškoláků tak trochu pokusné králíky.
Vidím zde tyto problémy:
Maturitu nelze zvládnout bez kvalitní přípravy během celého středoškolského studia. A zde si musíme přiznat, že výuka naše studenty příliš nebaví a nezbývá při ní často čas na diskusi se studenty a rozvoj takových kompetencí, jako je například kreativita či řešení problémů, což jsou dovednosti, které budou dnešní studenti rozhodně potřebovat, pokud se budou chtít úspěšně uplatnit i za 30 až 40 let. Na tento problém ostatně poukazují i sami učitelé.
Měli bychom se právě proto zamyslet nad tím, jak výuku zatraktivnit. Mělo by nás zajímat, proč české děti podle mezinárodních srovnání například excelují při práci s počítačem, kterou se učí ale z velké části mimo školu a proč škola není místem, které by je stejně motivovalo třeba i v jiných oblastech vzdělávání. Výsledky pak sklízíme i ve výsledcích maturit.
Před časem napsal rektor brněnské univerzity Mikuláš Bek jednu věc, s kterou se plně ztotožňuji: bakalářský diplom se podle něj stává tím, čím dříve byla maturita, čemuž je potřeba přizpůsobit obsah a zaměření studia. Čím je pak maturita? Jistě ne zkouškou dospělosti. Měla by být vstupenkou na vysokou školu, resp. do pracovního trhu. Podle EU by ji v ČR mělo mít až 70 procent populace. Maturita však dnes ztrácí svoji roli. Dnešní populace totiž v osmnácti letech není tak dobře připravená na vstup do pracovního života, jako byla před padesáti lety. Tehdy byla maturita chápána jako formální konec přípravy na zaměstnání, se vší zodpovědností, s jasnou perspektivou pracovní kariéry. Tak to dnes není a nebude. Dnes většina maturantů pokračuje ve studiu a zároveň roste nutnost celoživotního vzdělávání, takže maturitou nic nekončí.
Dnešní studenti budou ve svém životě pracovat déle, než tomu bylo v minulosti. Proměnila se i struktura zaměstnanosti směrem k většímu počtu těch, kdo pracují ve službách. Dnešní studenti navíc budou muset výrazně častěji měnit zaměstnání a dokonce i obor působení. Musíme je tak připravit na to, aby byli adaptabilní. To vyžaduje jinou strukturu studia a delší studijní přípravu. Maturita je zde jen jedním krokem, nikoli však krokem zásadním. Roli maturity postupně převezme závěrečná zkouška bakalářského studia, které by mělo být šířeji zaměřeno.
Výsledky maturit nejsou uspokojivé. Ani takové nemohou být, protože není dobře nastaven celý náš vzdělávací systém. A je smutné, že to odnáší mladí lidé, které nálepkujeme neúspěchem. Nový ministr či nová ministryně školství má tak naléhavý úkol…