Rozbité, poškozené, znečištěné. I takové lavičky se bohužel v Olomouci ještě stále nacházejí. Město se průběžně stará o téměř 1 500 laviček, které má ve svém vlastnictví. Během jara příštího roku chce všechny opravit. Pomoci hlásit ty poškozené mohou nyní i občané.
Ne všechny lavičky v Olomouci jsou však ve vlastnictví města. Ty, které v majetku evidujeme, ale chceme udržet v dobrém stavu a použitelné pro Olomoučany. „Lavička se ve stotisícovém městě může zdát jako maličkost. Když se ale při procházce chcete na chvíli posadit, většinou vám není jedno, jak lavička vypadá, jestli je čistá nebo jestli si na ní vaše dítě nezadře třísku. Nedávno mě překvapil nedobrý stav těch na náměstí Republiky. Nahlásil jsem je našim Technickým službám a jejich pracovníci lavičky velmi rychle opravili. Rozhodli jsme se proto teď takto přistoupit ke všem lavičkám v Olomouci. A lidé nám mohou pomoci, když na lavičky v nedobrém stavu upozorní prostřednictvím nového systému Hlášení závad. Spokojenost Olomoučanů je pro nás velmi důležitá, a já věřím, že jejich vlastní zapojení do zlepšování prostředí v Olomouci nám všem jenom pomůže,“ přibližuje záměr primátor města Mirek Žbánek.
V současné době se požadavky na opravy či instalaci nových laviček scházejí zejména od komisí městských částí. Například v minulém roce se opravily lavičky za téměř 860 tisíc korun v městských částech Nová Ulice, Olomouc-západ, Hejčín, Chválkovice, Povel, Černovír či Radíkov. „Někdy se však stane, že městské části si vyloženě nepřejí některé lavičky opravovat a nechávají je dožít a následně odstranit. Je to hlavně kvůli tomu, že v některých lokalitách se scházejí lidé bez domova a nikdo jiný pak tyto lavičky využívat nemůže,“ vysvětluje náměstkyně primátora Eva Kolářová, jak funguje interakce s komisemi městských částí a proč se některé lavičky opravy nedočkají. „Opravovat lavičku, když o ni vlastně nikdo nestojí, je plýtvání penězi. Tomu chceme lepší komunikací s komisemi a využitím systému Hlášení závad právě předejít.“
Způsob, jak mohou lidé hlásit poškozené lavičky, přibližuje radní Miloš Tichý, který se stará o rozvoj systému Hlášení závad: „Spouštíme nyní novou podobu aplikace Hlášení závad, která je dostupná na adrese hlaseni.olomouc.eu. Na tomto místě mohou lidé pohodlně zadat požadavek na řešení jakékoli závady nebo nedostatku ve veřejném prostoru, který ve městě objeví, ať už je to právě rozbitá lavička, výtluk na silnici nebo třeba nefunkční pouliční osvětlení. Připravujeme také integraci Hlášení závad do mobilní aplikace Moje Olomouc.“
O řešení požadavků v systému Hlášení závad se starají především Technické služby města Olomouce. Vedení města věří, že s pomocí veřejnosti se podaří do poloviny příštího roku opravit všechny lavičky, které jsou poškozené a občané je chtějí nadále využívat. Na údržbu mobiliáře, tedy právě laviček a třeba i odpadkových košů, je ročně vyčleněno kolem 800 tisíc korun. V případě větší potřeby bude rozpočet posílen.