Mgr. Nina Nováková

  • KDU-ČSL
  • Středočeský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,03. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

28.02.2014 10:33:31 - Jiřčáková

úroveň školství

Hodně se teď řeší kvalifikovanost učitelů, ale je to to správné kritérium? Dnešní doba se rychle vyvíjí a podle mě je hlavní problém v tom, že se ji učitelé nepřizpůsobují. Dnešní děti se už nemusí vše učit nazpaměť, mají několik zdrojů, ale je třeba je naučit s nimi pracovat, a to třeba starší generace, které nemají s moderní technikou zkušenosti nezvládnou. K čemu je jim pak vzdělání? Nebo kde vy vidíte, podle mě, obrovský propad vzdělanosti a úrovně našeho školství? Kdo nebo co selhává? Jiřčáková

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

03.03.2014 14:27:29 - Mgr. Nina Nováková
Vážená paní Jiřčáková, souhlasím s Vaším názorem, že vzdělanost a kultivovanost našich lidí poklesla. Realita života totiž ukazuje, že majetek, vliv, moc a postavení může získat i nevzdělaný, nevychovaný, leč dostatečně průbojný a charakterově „pružný“ člověk. Vzdělanost patří k tzv. vyšším hodnotám, a ty dnes příliš vysoko nestojí.

Máte také pravdu, že dospělí a starší pociťují jako nevýhodu, že ovládání nových médií pro ně není samozřejmé. Víc než dřív dnes platí, že učit se musíme celý život a zkušenost se schopností všech, i seniorů, ovládnout uživatelsky, co je třeba, je dobrá. Druhý extrém je tvrzení, že se dnešní žáci nemusí nic učit, všechno si najdou na internetu. Nemáte-li základní znalosti, nevíte, co si hledat, a už vůbec nemáte nad záplavou informací nadhled. Z vlastní zkušenosti učitele také vím, že u dětí výrazně poklesla trénovanost dlouhodobé paměti.

K Vaší první otázce. Po dlouhých odkladech v roce 2014 vstoupil v platnost dlouho avizovaný požadavek na plnou kvalifikovanost učitelů. Ve školách se o tom vědělo a všichni měli dost času s chybějícím studiem alespoň začít. Protože jednou z největších bolestí v naší zemi je prozatímnost a neustálé změny a nové koncepce přicházející se stále se měnícími ministry, mnozí byli ukolébáni, že se požadavek nikdy realizovat nebude. Především pro učitele těsně před důchodem by bylo třeba najít méně bolestivé řešení.

Vámi vnímané selhávání našeho školství lze podle mého názoru léčit tím, že si znovu v diskusi připomeneme, v čem spočívá úloha jednotlivých subjektů, které tvoří školní prostředí. Jaký je smysl vzdělávání, to definoval  J.A.Komenský. Cílem vzdělávání je stát se moudrým. Být moudrý znamená správně uvažovat, správně mluvit a správně jednat. Pedagog je průvodce nádherným a stále se rozšiřujícím světem poznání. Nic lepšího nevymyslíme.  Technický pokrok přináší jen nové formy a usnadňuje získávání konkrétních poznatků. Nikdy se však nezmění požadavek na učitele: mít nadšení pro svůj obor, mít rád své žáky a obstát jako osobnost, která může být vzorem.

Nejsem přítelem samoúčelných nových norem. Neustálé změny totiž odčerpávají energii ředitelů a učitelů nesprávným směrem.

Nová situace nastala v jednom ohledu: Škola se často snaží zachránit to, v čem dítě do života nevybavila stále častěji selhávající rodina. V naší době je proto nutné, aby ve třídách byli podle potřeby asistenti pedagoga. Psychická labilita a agresivita se totiž přenáší ze světa dospělých na děti. Krátce řečeno, škola je svět, který musíme uhájit co nejlépe, abychom všichni mohli počítat s nějakou budoucností.  Srdečně Vás zdraví a na další diskusi se těší Nina Nováková