Mgr. Pavel Dobeš

  • Praha 3
  • radní městské části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,53. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.05.2012 11:04:00

Alternativní zdroje pro dopravu

Alternativní zdroje pro dopravu

Na Energetickém summitu, který se dnes konal v Praze, jsem hovořil zejména o významu a potenciálu zemního plynu jako alternativního zdroje pro sektor dopravy.

EU si v energetické oblasti vytyčila tři hlavní cíle. Za prvé zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie na celkové spotřebě na 20%, za druhé o 20% zvýšit energetickou účinnost a za třetí snížit o 20% emise skleníkových plynů. Není sporu o tom, že tyto cíle se zásadním způsobem dotýkají i mého resortu. Je rovněž možné konstatovat, že bez masivnějšího zavádění alternativních paliv v dopravě, bude velmi složité těchto ambiciózních cílů dosáhnout. Ve střednědobém a krátkodobém horizontu jsou podle Evropské komise nejperspektivnější alternativní paliva biopaliva. Právě zemní plyn je však nejperspektivnějším alternativním palivem s velkým potenciálem pro střední horizont, neboť tvoří „most“ k vodíkovému hospodářství. Využíváním zemního plynu v dopravě dochází ke snížení emisí škodlivin vozidel. Nezbytnou podmínkou je však existence dostatečné infrastruktury. Předpokládáme, že do příštího roku by se měly stanice na zemní plyn objevit podél hlavních silničních tahů, zejména tranzitních. Do roku 2020 by pak mělo dojít k vybudování až stovky plnících stanic CNG. Zatím nejvýhodnější podmínky pro nasazení CNG vozidel jsou v rámci městské hromadné dopravy a linkové autobusové dopravy. Tato oblast použití je dostatečně podporována jak legislativně, tak finančně. Ministerstvo dopravy poskytuje v rámci programu obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy na nové nízkopodlažní CNG autobusy dotace. Další podpora existuje ve formě osvobození od povinnosti platit silniční daň. Toto se týká vozidel pro dopravu osob a nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, které používají jako palivo stlačený zemní plyn. Pracujeme také na realizaci programu obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, kam patří vozidla s pohonem CNG. Do roku 2014 Chceme dosáhnout 25 % podílu „čistých“ vozidel využívaných orgány státní správy. Z výše uvedeného je patrné, že nás ještě v oblasti podpory CNG čeká mnoho práce. Již nyní se také musíme zamýšlet nad zdrojem energie pro dopravu v mnohem vzdálenější budoucnosti, neboť i zemní plyn je fosilním palivem a jeho světové zásoby jsou omezené.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama